دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آتکولوژی گیاه مرتعی Melica persica

 

 
یکی دیگر از ویژگی های دیزباد وجود مراتع منحصر بفردش است که من برای نمونه مطلبی را از سایت اطلاع رسانی ایران داک در اینجا قرار میدهم تا اهل تحقیق بدانند که دیزباد از نظر زیست شناسی نیز مکانی است که ظرفیت های قابل توجهی دارد و توجه تحصیل کرده های دیزباد که اکثریت را تشکیل میدهند باید به این موضوعات معطوف شود که بتوانیم به طور خود کفا در پیشرفت علم حتی در بعدبسیار وسیع موثر باشیم.
در این باب زیاد سخن را طولانی نمی کنم و همان بس که یاد آوری کنم.مردم روستایی که درسال 1314 مدرسه داشته اند و پسر و دختر در کلاس درس به علم آموزی مشغول بوده اند.
آن مردم حتما این قابلیت را دارند که با هفتاد و اندی سال پیشینه پدرانشان در دانش و بینش در جهان حرفهایی برای گفتن داشته باشند.

 

یکی دیگر از ویژگی های دیزباد وجود مراتع منحصر بفردش است که من برای نمونه مطلبی را از سایت اطلاع رسانی ایران داک در اینجا قرار میدهم تا اهل تحقیق بدانند که دیزباد از نظر زیست شناسی نیز مکانی است که ظرفیت های قابل توجهی دارد و توجه تحصیل کرده های دیزباد که اکثریت را تشکیل میدهند باید به این موضوعات معطوف شود که بتوانیم به طور خود کفا در پیشرفت علم حتی در بعد بسیار وسیع موثر باشیم.
در این باب زیاد سخن را طولانی نمی کنم و همان بس که یاد آوری کنم.مردم روستایی که درسال 1314 مدرسه داشته اند و پسر و دختر در کلاس درس به علم آموزی مشغول بوده اند.
آن مردم حتما این قابلیت را دارند که با هفتاد و اندی سال پیشینه پدرانشان در دانش و بینش در
جهان حرفهایی برای گفتن داشته باشند.
حال می بینیم آن قسمتی را که در ابتدا به آن اشاره کردم.

با توجه به اهمیت مراتع در تامین بخش عمده‌ای از علوفه مورد نیاز دام، لازم است تا با یک برنامه‌ریزی صحیح و علمی نسبت به اصلاح و احیاء مراتع اقدام گردد. جهت نیل به این هدف، شناسایی گیاهان سازگار در هر منطقه و شناسایی قابلیت‌ها، استعدادها و نیازهای اکولوژیک آنها ضروری به نظر می‌رسد. از جمله این گیاهان Melica persica (از خانواده Poaceae) است که از مرکز تا شمال خراسان و به ویژه در دیزباد نیشابور در حد تیپ وجود دارد و به خوبی رشد می‌نماید. عدم چرای شدید این گیاه توسط دام و اهمیت آن در تثبیت خاک (به دلیل سیستم ریشه گسترده) شناخت بیشتر آنرا جهت استفاده در برنامه‌های اصلاحی مراتع ایجاب می‌کند. بدین منظور پراکنش گونه و خصوصیات رویشگاههای آن (خاک ، اقلیم، جهت ، شیب و ارتفاع) مشخص می‌گردد. عوامل فیزیکی و بیولوژیکی مؤثر در پراکنش و فراوانی مطالعه می‌شود. اکولوژی اندازه جمعیت ، رفتار تولیدمثلی و تفرق گونه‌ها، فنولوژی، درصد پوشش ، انبوهی، تولید اندامهای هوایی، ریشه، آفات و بیماریها، همچنین ترکیبات خاک و مورد بررسی قرار می‌گیرد. با در دست داشتن اطلاعات فوق علل پراکنش هر گونه در مناطق مختلف جغرافیایی بدست می‌آید. چون مدیرت مراتع طبیعی بر اساس گونه‌های معرف و کلیدی استوار است . لذا با در دست داشتن اطلاعات فوق می‌توان به مدیریت صحیح بهره‌برداری از مراتع امیدوار شد
وزارت جهاد سازندگی، معاونت آموزش و تحقیقات
وزارت جهاد سازندگی، آموزش و تحقیقات دولتی
نظرات 4 + ارسال نظر
عمی میم پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:41 ق.ظ

البته من هم قسمت اول مطلبتان را کاملا تایید می کنم ولی در مورد قسمت دوم آن کمی تردید دارم چون از لحاظ مرتعی دیزباد با وضع قدیمی خود تفاوت فراوانی پیدا نموده و به قول آقای صدر الدین میرشاهی حتی تعداد زیادی از انواع گیاهان دارویی و کوهی آن به علت چرای بیش از اندازه و گسترش باغات از میان رفته است
موفق باشید
Ali M

rangelandscience جمعه 25 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 04:15 ب.ظ http://www.rezfat.pardisblog.com

با سلام و احترام
با استعانت از پروردگار متعال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد موفق به کسب مجوز انتشار فصلنامه در زمینه علوم مرتع به زبان انگلیسی با عنوان "Rangeland Science" طی نامه شماره 450866/87 مورخ 3/12/88 از کمیسیون محترم بررسی و تأیید مجلات علمی شده است. در این راستا، دفتر فصلنامه آمادگی خود را جهت پذیرش و چاپ مقالات علمی- پژوهشی در حوزة علوم مرتع اعلام می‌نماید. خواهشمند است مقرر فرمائید مراتب به نحو مقتضی به اطلاع اساتید محترم، پژوهشگران و دانشجویان گرامی رسانده شود تا با ارائه مقالات ارزشمند خود ما را در راه رسیدن به اهداف عالی مجله و تداوم این فعالیت یاری نمایند. ضمناً فراخوان فصلنامه جهت پذیرش و چاپ مقالات علمی پژوهشی به پیوست ارسال می‌گردد.
مدیر مسئول: دکتر علی آریاپور (استادیار و عضو هیئت علمی واحد بروجرد)
سردبیر: دکتر علی اشرف جعفری (دانشیار و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)
مدیر داخلی: دکتر حمیدرضا محرابی (عضو هیئت علمی واحد بروجرد)
اعضای هیئت تحریریه:
1. دکتر محمد جعفری (استاد دانشگاه تهران و معاون پژوهشی دانشگاه تهران)
2. دکتر حسین ارزانی (استاد دانشگاه تهران)
3. دکتر محسن محسنی ساروی (استاد دانشگاه تهران)
4. دکتر نصرت ا... صفائیان (استاد دانشگاه ساری)
5. دکتر مریم شکری (استاد دانشگاه ساری)
6. دکتر مهدی فرح‌پور (استادیار و معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)
7. دکتر اصغر کهندل (استادیار جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران)
8. دکتر فرهنگ قصریانی (استادیار موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)

Journal of Rangeland Science
P. O. Box: 518, Borujerd, Lorestan, Iran
Postal code: 6915136111

Tel: +986624453008, Cell Phone: +9122004323
Fax: +986624453008

Rs@iaub.ac.ir
Rangelandscience@yahoo.com
Rangelandscience@gmail.com

http://www.rangelandscience.pardisblog.com/

علی آریاپور شنبه 7 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 04:24 ب.ظ


با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی
لطفا نظر خواهی اینجانب تحت عنوان نویسنده Rangelandscience را از روی سایت خود حذف کنید. چرا که در آن شماره تلفن موبایل بنده ذکر شده و اکنون شماره در حال فروش است خریدار به این موضوع اعتراض دارد.
بسیار سپاسگزارم

4ttm جمعه 19 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:19 ق.ظ http://just-4ttm.blogfa.com

با سلام خوشحال میشم به وب من سر بزنید من رو لینک کنید

البته موافق تبادل لینک هستیم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد