دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

الله بخش خشکی یار صمیمی فدایی دیزبادی

  وبلاگ دیار همت و صمیمیت خشک در مطلبی کوتاه به معرفی الله بخش پرداخته است.
نوشتن در مورد بزرگان خشک که حق بزرگی بر گردن امروزیان دارند کار محققان و نویسندگان مسلط بر ادبیات عربی و فارسی است و تحقیقی جامع و کامل نیاز دارد اما نوشتن مختصری در مورد این بزرگان در حد توان خالی از لطف نخواهد بود.امیدوارم که مورد پسند دوستان واقع شود و ما را در این کار یاری رسانند.
یکی از بزرگان خشک که تاریخ تولد وی به درستی معلوم نیست مرحوم الله بخش است .اما با توجه به اشعاری که از وی باقی مانده می توان به اطلاعاتی در مورد وی پی برد.گذشت غین و شین و طا ز هجران محمدی
که این چکامه نظم شد به رسم یادگار مندر فرهنگ عربی غین1000،شین 30و طا 9 است بنا براین طبق این بیت وی در سنه 1309در قید حیات بوده است.همچنین نامه هایی که به فدایی خراسانی نوشته است نشان می دهد که با وی هم دوره بوده است.


 ای فدایی وصف حق می گویی در هر صبح و شام / مخلصا وصف مدح شهنشاه را مدامی کن

بیان مرحوم الله بخش در هنگام کودکی زمانی که پدرش او را با نوکری برای جمع آوری هیزم به صحرا می فرستاد به جای رفتن به صحرا به مکتب رفته و به سخنان ملای مکتب گوش فرا می داد. تا اینکه پدرش فهمید و او را به مکتب فرستاد. با توجه به اشعار به جا مانده از او معلوم می شود که وی از دوری مولانا سلطان محمد شاه در رنج و عذاب بوده:
 سالها بودم ز هجر آن بت سیمین عذار/ در فغان و ناله همچون بلبلان لیل و نهار
بند بند استخوانم سوخت از هجران او/  آتش هجران گرفته دامنم در روزگار
از مرحوم الله بخش آثاری دست نویس با خطی بسیار خوش باقی که از آن جمله می توان به ٢٥ بیاض که بیشتر شعر های خود او بوده و همچنین ٦ قرآن اشاره کرد.نامه های او به دوستانش در دیزباد به خصوص به فدایی نشان از تسلط بالای وی در ادبیات فارسی و عربی دارد.
deyarekhoshk@gmail.com

نظرات 2 + ارسال نظر
ر غلامی دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:00 ب.ظ

درود بر شما. دو نکته درباره مرحوم الله بخش هست: اولا ایشان در حدود سال 1270 ه.ق به کتابت مطلوب المومنین خواجه نصیر الدین توسی مشغول بوده و ثانیا اینکه در حدود سال 1330 ه.ق نامه هایی را برای زنده یاد فدایی خراسانی می فرستاذه است.

سپاسگزارم.

سعید مجیدی سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 04:30 ق.ظ

سلام مجموعه اشعار مرحوم الله بخش خشکی و نامه ایشان به فدایی و دارم و مطالعه کردم . اشعار الله بخش و تقریبا تایپ کردم تلاش میکردم زندگینامه کاملی برای ایشان بنویسم با مطالعه مطب که شما تهیه جدید خوشحال شدم خسته نباشید. ضمنا خواهشی دارم در صورتی که نامه ی از الله بخش به فدایی دارید برایم ارسال کنید ممنون می شم . یک نامه از الله بخش بع فدایی دارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد