دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد در امید کوهستان

 

 


امید عزت پور در وبلاگ امید کوهستان مطلبی با عنوان «معرفی کوه ها-بینالود ۳۲۱۱ متر» از دیزباد نام برده است. 

رشته کوه بینالود در شمال شرق ایران ،همانند دیواری بلند ،دو دشت وسیع و حاصلخیز مشهد و نیشابور را از یکدیگر جدا کرده است. این رشته کوه با آب و هوای سرد کوهستانی و دره های خوش آب و هوا و قله های بلند نظیر بینالود ( 3211 متر ) ، شیرباد ( 3311 متر ) و فلسکه ( 3125 متر ) تامین کننده آب شهرهای مشهد ، نیشابور، چناران و روستاهای کوه پایه اش می باشد. از روستاهای واقع در شمال این رشته کوه می توان به مغان ، ده بار ، جاغرق ، کنگ ، زشک ، دولت آباد ، فریزی ، اخلمد و کلیدر ، و از روستاهای واقع در جنوب این رشته کوه می توان به دیزباد ، دررود ، خرو ، بوژان ، صومعه ، طاغان و بار اشاره نمود .

معرفی کوهها بینالود - 3211 متر
قله بینالود در 70 کیلومتری شرق مشهد واقع شده و صعود آن از دو مسیر اصلی جبهه شمالی از طریق شهر چناران و روستای فریزی و جبهه جنوبی از طریق شهر نیشابور و روستای صومعه امکان پذیر است . این قله دارای سه قله فرعی سوزنی شکل ، مسیر های فنی و شیب های یخی در فصل زمستان است که همواره مورد توجه کوهنوردان قرار داشته و در فصل بهار و تابستان ییلاق مناسبی برای عشایر دامپرور استان خراسان رضوی می باشد که گردشگران و طبیعت گردان را به سوی خود جلب می کند . در مسیرهای صعود به قله بینالود 3 جانپناه شهید ایمانی ( مسیر شمالی ) ، شهید مدرس ( زیر قله سوزنی ) و دو شهید ( مسیر جنوبی و زیر قله زرگران ) وجود دارد که در آب و هوای بد زمستانی می تواند پناه خوبی برای کوهنوردان باشد . 
پوشش گیاهی منطقه در جبهه جنوبی شامل انواع کلاه میرحسنها ،اسپرسهای کوهی ،گون و گیاهان تیغ دار ، ریواس ، درختچه های زرشک کوهی ، نسترن وحشی ، دغدغک در مسیر جویبارها و درختان بید و به ندرت زبان گنجشک در کناره های آب می باشد .

گزارش صعود قله از مسیر جنوبی در تابستان : 
برای صعود به قله از بولوار کشاورز نیشابور ، وارد جاده روستای صومعه شده و پس از طی ۶ کیلومتر جاده آسفالته به روستا می رسیم . پس از رسیدن به مسجد روستا وارد کوچه ای در سمت چپ شده و از روستا خارج می شویم . جاده ای خاکی و پر پیچ و خم با عبور از بستر رودخانه میرآباد ما را به پای کوه هدایت می کند ، پس از طی مسافتی حدود ۷ کیلومتر در ابتدای دره های فرعی که از مسیر اصلی جدا می شود ، از ماشین پیاده می شویم . 
پوشش گیاهی منطقه غنی نمی باشد و بیشتر شامل ریواس ، درختچه های نسترن وحشی ، زرشک کوهی و در کناره های آب درختان بید و به ندرت زبان گنجشک دیده می شود ، شیبهای دامنه های اطراف بیشتر شن اسکی و بسیار تند و خالی از گیاه است . جویبار کوچکی در تمام طول مسیر تا ابتدای کتل طولانی و پر شیب "نردبان" ما را همراهی می کند ،پس از حدود یک ساعت پیاده روی به چشمه ای کوچک در سمت چپ دره در کناره راه می رسیم . تا "کتل نردبان" راه اندکی باقی مانده است و تا رسیدن به چشمه بعدی حدود دو ساعت دیگر باید راهپیمایی کنیم . ارتفاع انتهای دره در پای کتل نردبان حدود ۱۷۵۰ متر است . ابتدای کتل نردبان از جویبار جدا شده راه مالرویی را که با پیچ و خم فراوان به سوی بالا حرکت می کند ادامه می دهیم . برداشتن گامها کمی سخت تر شده واز سرعت گروه کاسته میشود . پس از گذشت یک ساعت به بالای کتل میرسیم . از بالای کتل منظره قله بینالود و زرگران بسیار زیبا و تماشایی است . 
ازشیب مسیر کاسته می شود و جانپناه به خوبی قابل رویت است . پس از حدود یک ساعت به جویباری می رسیم که آب آن از چند چشمه کوچک در نزدیکی جانپناه تامین می شود . جانپناه جبهه جنوبی بینالود دارای دو طبقه و ظرفیت تقریبی ۳۰ نفر در ارتفاع ۲۴۵۰ متری در دامنه شرقی قله زرگران در مکانی مناسب بنا شده است . از پای کتل نردبان تا جانپناه پاکوب مناسبی وجود دارد که احتمال گم شدن را بسیار کم میکند . از کنار جانپناه قله بینالود به همراه چهار سوزنی اش بسیار زیبا و با شکوه دیده می شود . جانپناه دوم جبهه شمالی نیز در پای سوزنی چهارم به خوبی قابل رویت است . برای صعود قله صبح زود ،پشت جانپناه شیب ملایمی را در دامنه زرگران بالا میرویم و پس از ۱۵ دقیقه به یک راه مالرو می رسیم .راه ما را با سرازیری ملایمی در پیچ و خم سنگها و آبراهه ها به سمت شمال و قله بینالود هدایت می کند .پس از ۳۰ دقیقه به چمن زار کوچکی در دامنه قله و "یال شتری" می رسیم که آن را "اولنگ دو کوهی " می نامند . آب خنک و منظره زیبای چمن زار ما را برای کمی استراحت و صرف صبحانه تشویق میکند . این چشمه آخرین چشمه مسیر است و بهتر است برای ادامه صعود آب برداشت . از این محل دو مسیر برای صعود به قله وجود دارد : مسیر اول که به " گرده " معروف است با یک شیب تند و شن اسکی مستقیم به سمت قله می رود و حدود یک ساعت و سی دقیقه زمان نیازدارد ، مسیر دوم که مسیر نرمال صعود به قله است از روی یال جنوب غربی معروف به "یال شتری " با شیب ملایمی ما را به سمت قله هدایت میکند ،از این مسیر نیز حدود ۴۵: ۱ زمان لازم است تا به قله برسیم . معمولا باد شدیدی بر قله حاکم است . 
تمامی مسیرهای صعود به قله غیر فنی است ولی با این وجود دیواره سوزنی های دو و سه و چهار و همچنین قله زرگران برای تمرین سنگنوردی مناسب می باشد . در مجموع زمان لازم برای صعود به این قله از جبهه جنوبی حدود ۶ ساعت است . پوشش گیاهی منطقه در جبهه جنوبی شامل انواع کلاه میرحسنها ،اسپرسهای کوهی ،گون و گیاهان تیغ دار و درختچه های زرشک کوهی نسترن وحشی و دغدغک در مسیر جویبارها می باشد .

گزارش صعود از انجمن کوهنوردی دانشگاه فردوسی منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد