دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مرجع بین المللی توریسم دیزباد را جاذبه بین المللی توریسم اعلام کرد

مرجع بین المللی توریستم نام سایتی است که می توانید در آن تمام مناطق ایران را که در آن جاذبه ای برای توریست وجود دارد مشاهده کنید.

این مرجع در معرفی مشروحی دیزباد علیا را به عنوان یکی از مراکز توریستی کشور معرفی کرده است. این متن را با هم می خوانیم. ناگفتنه نماند که واقعا پس از این اطلاع رسانی هایی که در سطح گسترده در اینترنت در مورد دیزباد صورت گرفته متونی اینچنین از سایتی همچون میراث فرهنگی بعید است.

دیزباد - Dizbad


آدرس : خراسان رضوی - نیشابور - 70 کیلومتری جنوب شرقی نیشابور و 90 کیلومتری مشهد


توضیحات : 

  •  دیزباد علیا
  • موقعیت و تاریخچه:

روستای دیزباد علیا از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور، با مختصات جغرافیایی 59 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 6 دقیقه عرض شمالی، در 70 کیلومتری جنوب شرقی نیشابور و 90 کیلومتری مشهد قرار گرفته است. این روستا حدود یک قرن قدمت دارد.

این روستای ییلاقی در دامنه کوه استقرار یافته و از سطح دریا 1970 متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها معتدل است.

مردم روستای دیزباد علیا به زبان فارسی با لهجه نیشابوری سخن می‌گویند. آنان مسلمان و پیرو مذهب اسماعیلیه و شیعه جعفری هستند.

  • الگوی معیشت و سکونت :

براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای دیزباد علیا 335 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385، به 700 نفر افزایش یافته است. این روستا از آبادی‌های موسمی و ییلاقی است.

جمعیت دائمی آن را در فصل زمستان، پیرمردان و پیرزنان تشکیل می‌دهند. در فصل برداشت محصول به ویژه در تابستان، جمعیت روستا به بیش از 3 هزار نفر افزایش می‌یابد.

فعالیت اصلی مردم روستای دیزباد علیا باغداری است، که به دلیل شرایط مساعد اقلیمی رونق خاصی دارد. گروهی از مردم در امور خدماتی، زراعت و صنایع دستی اشتغال دارند.

گیلاس، هلو، زردآلو، گردو و بادام مهم‌ترین محصولات باغی روستاست. گندم و جو نیز به شیوه آبی و دیم در روستا کشت می‌شود.

دامداری سنتی و محصولات دامی به طور محدود و به منظور صرف داخلی تولید می‌شود.

روستای کوهپایه‌ای دیزباد علیا بافت مسکونی نیمه متمرکزی دارد که به صورت زنجیره‌ای امتداد یافته است.

با توجه به موسمی بودن جمعیت ساکن در روستا، شکل خانه‌ها به ویژه خانه‌هایی که اخیراً ساخته شده‌اند، از سبک ساختمان‌سازی شهری متأثر شده و به ندرت طویله و انبار علوفه در آن احداث می‌شود. در واحدهای مسکونی، انبارهای متعددی جهت نگهداری و ذخیره میوه وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی از گل، سنگ، خشت و چوب است. در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر، تیرآهن و مانند آن نیز استفاده می‌شود.

  • جاذبه‌های گردشگری :

استقرار روستا در شیب ملایم دامنه و در مسیر پیچ و تاب امتداد رودخانه و کوه، مناظر و جلوه‌های طبیعی منحصر به فردی پدید آورده است.

چشم‌انداز ارتفاعات، رودخانه و باغ‌ها به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار تماشایی است و گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

رودخانه پرآب و دائمی دیزباد از حاشیه باغ‌های روستا عبور می‌کند. این رودخانه از ارتفاعات اطراف سرچشمه می‌گیرد و حواشی آن محل گذران اوقات فراغت گردشگران به خصوص در نیمه اول سال است.

باغ‌های انبوه و پربار میوه در حاشیه روستای دیزباد علیا گسترده شده‌اند که در فصول مختلف سال بسیار دیدنی و جالب توجه‌اند.

ارتفاعات اطراف روستا فاقد پوشش جنگلی انبوه است، ولی در فصل بهار از انواع گل‌ها و گیاهان دارویی مانند شاه‌تره، خاکشیر، گل ختمی و پرسیاوشان پوشیده می‌شود. این ارتفاعات سرسبز، چشم‌انداز زیبایی دارند و سبب تعدیل آب و هوای روستا در تابستان می‌شوند.

در این روستا یک خانقاه یا جماعت خانه، متعلق به پیروان مذهب اسماعیلی وجود دارد، که سال‌ها پیش بازسازی شده است. مسجد و حسینیة شیعیان دوازده امامی نیز اخیراً بازسازی شده است.

در فاصله چند کیلومتری روستا و در میان ارتفاعات، محلی وجود دارد که بنا به روایتی قدمگاه امام علی و بنا بر روایتی دیگر، قدمگاه یکی از پیشوایان اسماعیلیه است. مردم روستا در آخرین جمعه مرداد ماه (یا یک روز خاص در فصل تابستان) به این مکان می‌روند و جشن نوحصار را در آنجا برگزار می‌کنند. قربانی کردن گوسفند و توزیع ناهار آماده بین خویشان از ویژگی‌های این جشن است.

مردم روستای دیزباد علیا همانند سایر مسلمانان در اعیاد مذهبی قربان، فطر، غدیر به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداری می‌پردازند. 

پیروان مذهب اسماعیلیه نیز، هر سال روز میلاد پیشوای خود را جشن می‌گیرند.

از دیگر مراسم معمول مردم این روستا، می‌توان به مراسم پیشواز سال نو، سیزده به در، شب یلدا و چهارشنبه سوری اشاره کرد.

بهره‌گیری از موسیقی محلی خراسانی همراه با نواختن سازهای محلی به ویژه در مراسم عروسی مردم روستای دیزباد علیا رواج دارد.

پوشاک اغلب مردم روستای دیزباد علیا، پوشاک رایج در مناطق شهری است. استفاده از چادر معمول نیست و زنان عموماً با مانتو و شلوار، در معابر و مزارع رفت و آمد می‌کنند.

انواع آش و غذاهای گوشتی مانند انواع کباب و خورشت در روستا تهیه می‌شود. از غذاهای محلی روستای دیزباد علیا می‌توان به انواع اشکنه، نان محلی و فطیر مسکه اشاره کرد.

دسترسی: روستای دیزباد علیا از طریق شهر نیشابور با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

تمامی این اطلاعات مربوط به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد