دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

رکورد صعود زمستانه قجغر دیزباد بالا در تعداد کوهنوردان شکسته شد

وبلاگ «لبخند زندگی» در گزارشی مه عکس های آن فیلتر شده است، از صعود زمستانه این گروه از قله قجغر دیزباد بالا خبر داده است. متن این گزارش را با هم می خوانیم:

صعود سراسری زمستانه کوهنوردان خراسانی در غالب 325 نفر از آقایان و 82 نفر از بانوان کوهنورد در تاریخ 17 تا 19 بهمن ماه 1387  به قله 2950 متری قوچگر از قلل زیبای رشته کوه بینالود انجام شد.

مراسم افتاحیه و رژه کوهنوردان در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

بارش برف که از صبح زود در مشهد بعد از مدتها شروع به باریدن گرفته بود نوید یک صعود زیبا و کاملا زمستانه را میداد که می توانست جوابگوی انتظار عاشقان طبیعت باشد.

مسیر صعود به قله از روستای گرینه نیشابور در 90 کیلومتری مشهد انجام می شد.در  جاده مشهد-نیشابور در منطقه دیزباد به علت بوران شدید جاده مسدود شده بود که دوستان کوهنورد با پوشیدن لباسهای گورتکس در بستن زنجیرچرخ ماشینهای سواری و پاشیدن شنهایی که بدین منظور در کنار جاده پیش بینی شده بود در باز کردن سریعتر مسیر نقش موثری داشتند.

مراسم استقبالی که در حسینه روستای گرینه توسط مردم خونگرم و مهمان نوازش انجام شد با تمام سادگیش از خاطرات به یادماندنی من خواهد ماند.

ساعت 7:30 صبح پنجشنبه 18/11/87 بعد از غبار روبی از مزار 33 شهید روستای کوچک گرینه در هوای صاف و آفتابی که نوید شبی سرد را می داد اولین گامها را برداشتیم.

گذشتن از مسیر دره و از میان کوچه باغهای پوشیده از برف که در زیر نور آفتاب می درخشیدند هر عاشق طبیعتی را از خود بی خود می کرد.

ساعت 15:30 به محل پیش بینی شده برپای کمپ در ارتفاع 2300 متر که در منطقه کاسه مانندی  در زیر قله قرار داشت رسیدیم. ارتفاع برف حدود یک متر بود که بعد از کنار زدن برفها چادرها را برپا کردیم.هوا سرد بود وخوشبختانه باد شدیدی در حال وزیدن نبود.

بعد از گذراندن شبی سرد ساعت 4 صبح برای صعود قله از سه مسیر تیغه ای و فنی , مسیر عمومی آقایان و مسیر عمومی بانوان در هوایی سرد با دمای 20- درجه سلیسوس و سرعت باد در حدود 80 کیلومتر بر ساعت شاهد گامهای استوار کوهنوردان خراسانی بودیم.اولین گروه در ساعت 6:30 و بقیه گروه ها با اختلاف زمانی یکساعت موفق به صعود قله شدند.

چندین مورد سرمازدگی انگشتان دست و پا ، صورت و بینی و یک مورد هم شکستگی پا که در برگشت اتفاق افتاده بود از حوادس این سفر بود که دوستان ما در جمعیت هلال احمر خراسان به مداوای اولیه دوستان پرداختند.

ناهار روز جمعه را مهمان مردم مهمان نواز روستای گرینه به صرف حلیم مخصوص نیشابوری بودیم که بسیار لذیذ بود و از همه مردم خوب گرینه سپاس گذاریم.

در پایان هم عکسی اختصاصی از پسر عمه عزیزم وحید ارفع که برای اولین بار در یک صعود زمستانه سخت همراه و همچادر من بود قرار می دهم.

متاسفانه عکس های این وبلاگ فیلتر شده و باید آنها را تصور کنید!