دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توسعه پایدار به سبک مدیران دیزبادی

«دیزباد وطن ماست»- مساله توسعه پایدار برای هر دیزبادی یکی از مهمترین اموری است که باید حقیقتا به آن فکر کند. دیزباد صرفا سرزمین مادری و پدری ما نیست که هر کاری با آن بخواهیم بکنیم، دیزباد وطن فرزندان  و نسل آینده ما نیز هست. بنابراین وقتی داریم دیزباد را توسعه می دهیم باید فکر کنیم که آیا این بتن، این سنگ و این موادی که در زمین می ریزیم، 100 سال دیگر چه وضعیتی خواهند داشت؟ چه تاثیری بر طبیعت خواهند گذاشت؟ و چه کنیم که این تاثیر را به شدت کاهش دهیم؟

به گزارش دیزباد وطن ماست، شورای اسلامی دیزباد در همین راستا به برنامه های آموزشی و ترویجی توجه خاص دارد و  طی دوسال گذشته سعی نموده است با همکاری مردم و با اطلاع رسانی و اجرائی نمودن قوانین کشوری دورنگر  و تدوین ضوابط خاص محلی  در جهت توسعه پایداردیزباد گام های مثبتی بردارد و با سرمایه گذاری مناسب، آموزش این قوانین را سرلوحه کار خود قرار داده است.

در این راستا سعی شده است ابتدا ضوابط به صورت خلاصه،  اطلاع رسانی و سپس به صورت برنامه های آموزشی بزرگتر راهبری گردند، اجرا  و کاربردی نمودن این برنامه ها  با نظارت و ارزیابی شورای اسلامی، دهیاری، شورای مشورتی و یگان حفاظت دیزباد همراه بوده است.

این نکات و مقررات  به صورت های مختلف اطلاع رسانی و آموزش داده شده است، برخی به صورت بنر چاپ شده و در مکان های پر رفت و آمد نصب شده اند، برخی به صورت اطلاعیه چاپ و در اجتماعات پخش شده و بخشی دیگر به صورت سخنرانی در مجالس عمومی اطلاع رسانی شده است، نمایش فیلم در فرصت های مناسب انجام گرفته و بلاخره مجموعه همه اینها در سایت ها و فیس بوک دیزباد منتشر شده است.


چکیده ای از برخی ضوابط و برنامه ها به شرح زیر می باشند:

-به منظور حفظ معماری پلکانی روستا، برای پوشش بام منازل به جای شیروانی از ایزوگام استفاده نمائید تا پشت بام هرخانه حیاط منزل  دیگری باشد.

- در طراحی منازل جدید سعی گردد همانند گذشته منازل دارای بالکن بوده و درب وپنجره ها به سبک سنتی ساخته شوند، برای نمای منازل جدید همواره سبک سنتی رعایت شود. 

- درختان بید، اشن و سپیدار در بیدستان نوحصار، بازه راه و حاشیه رودخانه ها بهترین بادشکن بوده و مانع حرکت سیل، بالا نگه داشتن سطح آب، سردی و طراوت و زیبائی دره دیزباد می شوند، حفظ و نگهداری آنها وظیفه ملی ماست. 

- به علت برداشت بی رویه و خطر انقراض برخی گیاهان ، جمع آوری گیاهان داروئی درکوهستان دیزباد ممنوع می باشد.

- کوچکترین بی احتیاطی در برافروختن آتش در کوه ها، موجب آتش سوزی در سطح وسیع و موجب نابودی انبوه بوته ها و درختچه ها می شود، با احتیاط و وسواس بیشتر مواظب آتش باشید و با دقت کافی، در حفظ این سرمایه های خدادادی بکوشید.

- در منطقه حفاظت شده دیزباد، شکار حیوانات و پرندگان وحشی ممنوع می باشد.

- احداث ساختمان در اراضی زراعی و باغی موجب کاهش سطح فضای سبز و خلاف قانون می باشد. 

- قبل از دیوار گذاری در باغات حاشیه رودخانه ها و یا کنار راه آسفالته و راه های فرعی با دهیاری و همچنین اداره امور آب و اداره راه و شهر سازی نیشابور هماهنگ نمائید.

- رعایت بهداشت عمومی در داخل روستا و اماکن گردشگری جزء وظایف همگان است. 

- با احساس مسئولیت بیشتر، خطای دیگران را با ادب و متانت دیزبادی تذکر دهید و از کنار هیچ اشتباهی بی تفاوت نگذرید.

شورای اسلامی دیزباد انتظار دارد. بینندگان عزیز نظرات خود را پیرامون مسائل مذکور و سایر مواردی که در جهت توسعه پایدار دیزباد کاربرد دارند، اعلام تا مورد استفاده قرار گیرند.

(حفظ احترام همگان در گرو رعایت ضوابط ومقررات روستا است)

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد