دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مفهوم والانتر؛ مفهومی کلیدی در ترمینولوژی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- ورود جمعیت هلال احمر به دیزباد در مراسم نوحصار و دیگر مراسم باعث شده است که نمایی از واژه والانتر را داشته باشیم، واژه ای که بخشی عمده تاریخ، فرهنگ و اخلاق دیزبادی ها با آن درک می شود.

دیزبادی ها در طول تاریخشان نشان داده اند که پول محور همه فعالیت هایشان نیست. بلکه زمان و دانش خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می دهند تا همگان از نعمتی که خدا به آنها داده است بهره مند باشند.

شاید بهترین نمونه آن را بتوان در ساخت مدرسه دیزباد مثال زد، زمانی که سنگ ها یکی پس از دیگری بر روی هم نهاده شدند اما نه به قدرت پول، بلکه با نیروی والانتری و خدمت افتخاری که دیزبادی ها در اختیار روستا و منطقه شان گذاشتند.

همین بخش از فرهنگ ما امروز نیز ادامه دارد. یعنی شما می بینید که هزینه هایی برای حفاظت از محیط زیست انجام می شود. آنهم برای اولین بار در ایران. یعنی شکل دهی جامعه مدنی افتخاری برای حفظ محیط زیست و شکل دهی توسعه پایدار در یک منطقه روستایی که اگرچه روستاست اما درک مردمش بسیار بالاتر از کوه هایی است که اطراف دیزباد کشیده شده اند.

بنابراین اگر کسی بخواهد در دیزباد هر کار پژوهشی انجام دهد، بدون درک مفهوم والانتر نخواهد توانست به پاسخ صحیح برسد. این امر نه فقط برای پژوهشگران بلکه برای نسل جوان نیز حائز اهمیت است که بدانند والانتری بخشی از خون یک دیزبادی است که باید همچون گذشته برای سال های آینده نیز حفظ شود.

در پست هایی که در روزهای آتی منتشر می شود عکس هایی را مثل عکس این پست مشاهده می کنید، این ها را از دوست و برادر عزیزم امیر مهدی کردی دریافت کرده ام که جا دارد در اینجا از زحمات ایشان تشکر کنم.



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد