دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مساله سالمندان دیزباد نیازمند رسیدگی جدی است

«دیزباد وطن ماست»- دیزبادی که روزی کوچه هایش مملو از کودکان و نوجوانان بود امروز شاهد پیرمردان و پیرزنانی است که برای سپری کردن اوقات آرامش زندگی به دیزباد آمده اند. 

کسانی که الک خود را بیخته و آن را آویخته اند!

اما به حقیقت باید فکری به حال این نسل از دیزبادی هایی کرد که اینک به مراقبت های جدی نیاز دارند. چیزی که در دیزباد شاید تا چند سال پیش تا این اندازه نیاز نبود. چراکه اگرچه در سال های گذشته دیزباد سالمندانی را در خود داشته، اما آنها سالمندانی بودند که در دیزباد زندگی کرده اند. آن سالمندان با زندگی در این شرایط بدون امکانانت تقریبا هماهنگ بودند اما سالمندانی که امروز به دیزباد می آیند واقعا به مراقبت جدی تری نیاز دارند.

این سالمندان جدید به صورت جدی کار بدنی نکرده اند و بنابراین بدنشان به شدت آسیب پذیر است. آنها نیاز به:

1. مراقبت های بهداشتی

2. غذای سالم

3. آب سالم

4. امکانات اورژانسی

5. فضاهای گردهم نشینی و حضور در اجتماعات

6. حمل و نقل

7. سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب

8. دوا و درمان

9. برنامه های شادی بخش

دارند و این چند مورد که بیشتر از سایر موارد در دیزباد اهمیت دارد و سایر مواردی که در نوشته های بعدی به آنها اشاره می شود چیزهایی هستند که باید به آنها توجه ویژه شود. حتی شاید ساخت محلی همچون مدرسه پیشکسوتان برای سالمندان می تواند ایده خوبی باشد. مدرسه ای که سالمندان بتوانند زمان کار و تلاش را در آن بگذرانند و بعد از آن به خانه خودشان باز گردند.

الحمد لله عمرهای دیزبادی ها رو به افزایش است و این مساله نیازمند اندیشه و تامل است. چراکه عواقب رسیدگی به سالمندان برای آنها تجربه تلخ زندگی در دوره انتهایی زندگی و برای خانواده ها عذاب وجدان بعد از از دست دادن آنهاست.

بیایید بیاندیشیم که برای این سالمندان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که همچنان جایگاه اجتماعی آنها حفظ شود و حتی گاهی بتوانیم از آنها در بهبود امور دیزباد بهره بگیریم؟


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد