دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تکیه بر مشارکت اجتماعی؛ قوت بی بدیل شورای اسلامی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- انتخابات شوراهای اسلامی روستاها کم کم دارند شروع می شوند و سوالاتی در مورد نحوه عملکرد شورای اسلامی دیزباد پیش می آید که دیزباد وطن ماست، مطابق رسالت خود در این زمینه اطلاع رسانی هایی را طی هفته های آتی انجام می دهد.

اما نکته بسیار مهم در مورد نحوه عملکرد شورای اسلامی دیزباد باید دانست این است که نقطه قوت شورای اسلامی دیزباد نه توان و پتانسیل بالای خود شورا بلکه تکیه شورای اسلامی به توان و پتانسیل موجود در میان خود دیزبادی ها است.

اگر تکیه شورا بر بودجه های دولتی می بود، قطعا هیچ تغییری در دیزباد بدین شکل رخ نمی داد و این شورا و ماهیت آن نبود که دیزباد 92 را به 96 رساند، بلکه اعتماد به مردم، به حساب آوردن مردم، تکیه بر قدرت مردم بود که باعث شد که این تحولات در دیزباد به وجود بیاید.

در واقع مردم دیزباد خودشان محور تغییرات دیزباد در دوره اخیر شدند و تا حدود زیادی چشم ها از دولت برداشته شد و حتی در بخش هایی مردم وظایف دولت را نیز تقبل کردند و آن را به انجام رساندند.

برخی از اوقات این اندیشه مطرح می شود که شورا می توانست سناریوهای دیگری را نیز در دیزباد اجرا کند:

1. سناریوی شورای متکی بر دولت: اینکه از مردم چیزی گرفته نشود، مردم به بازی گرفته نشوند، روی مردم حساب نشود و فقط بودجه های دولتی بیایند و خرج شوند و اگر جایی دولت بودجه ای نداشت نیز همه چیز مسکوت بماند.

2. سناریوی شورای بیگانه پرست: اینکه شورا نیروهای خارج از دیزباد را برای تقویت خود به دیزباد بیاورد و به آنها قدرت بدهد تا پروسه توسعه به دست غیر دیزبادی ها رقم بخورد. و دیزبادی ها در حاشیه قرار بگیرند.

3. سناریوی شورای مردم محور: که مردم دیزباد در محور توسعه به بازی گرفته شوند. هم منابع مالی را تامین کنند (همیاری ها) و هم در توسعه مشارکت فکری داشته باشند (شورای مشورتی).

بنابراین قدرت شورای دیزباد از مردم دیزباد می آید. و سناریوی سوم در دیزباد اجرا شد تا در فاز اول توسعه دیزباد فضایی برای تنفس بخش خصوصی و مردمی پیدا کند. در فاز دوم شورای اسلامی باید سمن ها و NGO ها را در دیزباد تقویت کند. یعنی همچون یگان حفاظت، شرکت هایی برای اجرای فعالیت های مختلف در دیزباد تشکیل شده و شروع به کار کنند و شورا به جای نظارت بر آن، به تقویت آن همت گمارد.

در فاز سوم با تقویت نهادهای مدنی، شورا باید کم کم بحث شورای مشورتی را تقویت کند و خود به نظارت بنشیند تا خود مردم تمام روند توسعه را به پیش ببرند. این الگو می شود یک الگوی موفق در توسعه دیزباد.

امیدواریم که اعضایی که در دور جدید شورای اسلامی دیزباد کاندید می شوند با چنین بصیرتی به میدان انتخابات وارد شوند تا مردم و دیزباد برنده بازی انتخابات شوراهای اسلامی دیزباد باشند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد