دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آتش سوزی در مرزهای غربی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- صبح روز یک شنبه 25 تیر ماه چند نقطه کوه های دیزباد، در مرزهای دیزباد و چناران به آتش کشیده شد.
به گزارش دیزباد وطن ماست، پس از اطلاع رسانی مهدی افرین مسئول یگان حفاظت دیزباد به اتفاق محمد عراقی حسین به منطقه رفته و با وسایل اتفاء حریق خود اقدام به خاموش کردن کردند.
 حسنعلی گنجعلی عضو شورای اسلامی و رضا گنجعلی غلامرضا، محمد عراقی عزیز، بلوچی قرقبان و عده ای دیگر پس از چند ساعت موفق به مهار آتش شدند.
با ورود مامورین منابع طبیعی نیشابور اقدامات تخصصی و قانونی مشخص شد که حادثه آتش سوزی عمدی بوده است.
همسایگان گله دار چنارانی مسئول این حادثه تاسف بار هستند و این برای دومین سال است که چنین اقدام زشتی از جانب این افراد صورت می گیرد.

در سال گذشته در مرز کوه های دیزباد و حصار آتش سوزی مشابه ای صورت گرفته بود که هنوز آثار آن مشهود است.

مردم دیزباد طی چندین سال گذشته تعداد گله های گوسفند را از 24 گله به یک گله رسانیده اند و دیم کاری را به صفر رسانیده اند تا از مراتعشان حفاظت کنند و گویا این موضوع برای روستای برادر و مجاور جا نیافتاده است.

مردم دیزباد به منظور حفاظت از مراتع و منابع طبیعی با هزینه خودشان اولین یگان حفاظت روستائی کشور را تشکیل داده اند و به همین دلیل تفاوت فاحشی در پوشش گیاهی، بین کوه های دیزباد و دیگر روستاهای مجاور وجود دارد که این پوشش غالبا از گونه های دائمی و درختچه ای است که کمتر مورد استفاده گوسفندان قرار می گیرد.

متاسفانه جهل و طمع چوپانان باعث شده است که  شبانه به آن مناطق تجاوز و ضمن چرای دام خود آن مناطق را به آتش بکشند. و این جاهل مردم امید دارند که سال بعد گونه های خوش خوراک جایگزین شود.

متاسفانه آنها نه تنها پوشش فعلی را نابود می کنند بلکه بذر سایر گونه ها را سوزانده و ریشه کن می کنند و این مساله باعث می شود که کوه های منطقه دیزباد برای سال های طولانی لخت و بدون هر گونه پوشش گیاهی باشد.




رئیس شورای اسلامی دیزباد  این رفتار را محکوم کرد و گفت:
الف - تجاوز به سرزمین دیگران و به آتش کشیدن گیاهان و این موجودات خداوندی گناهی بزرگ محسوب می شود.
ب – پوشش و تراکم گیاهی موجب نفوذ آب در خاک، جلوگیری از سیلاب، جلوگیری از گرد وخاک، جلوگیری از تبخیر، تلطیف هوا، زیبائی طبیعت، افزایش بارندگی ها، پر کردن سفره های زیر زمینی، افزایش و پایداری آب چشمه ها و رودخانه ها و... در نهایت موجب رشد، توسعه و آبادانی می شود.
پ – به لحاظ قانونی این اقدام ناشایست جرم وخیانت به وطن محسوب می شود و جریمه ای سنگین به دنبال دارد.

دیزباد وطن ماست، امیدوار است که افراد خاطی هرچه سریعتر دستگیر شده و برای محاکمه تحویل مراجع قضایی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد