به وبلاگ روستای کمکوئیه خوش آمدید

موقعیت جغرافیائی روستا

روستای کمکوئیه یک روستای کوهپایه ای است که در فاصله حدود ۲۵کیلومتری شهرستان بهاباد از توابع  استان یزد واقع شده است. این روستا تابستانهای نسبتا خنک و زمستانهای سرد دارد . بارندگی در این روستا کم و لی نسبت به استان در وضعیت بهتری دارد. در کوهستانهای اطراف روستا حدود ۴۵ آبادی و مزرعه متعلق به اهالی روستا وجود دارد که در فصل بهار و تابستان بعنوان ییلاق از آنها استفاده می شود.روستاهاي همجوار اين روستا عبارتند از : ده جمال - ده عسكر - ده علي - پوركان - ده ملا - ببروئيه - بشكان و...

عکس هوائی و موقعیت روستا در مقایسه با روستاهای همجوار و شهرستان  بهاباد:

 

  

نوروز 1399 - نوروز کرونایی

نوروز امسال با همه نوروزهای قبلی تفاوت داشت . امسال تقریبا عید به دل هیچ کس نچسبید و مراسم عید یا برگزار نشد و اگر هم در معدود خانه هایی برگزار شد با تعداد کم و در سایه نگرانی شیوع ویروس کرونا بود. 
من برای دومین عید متوالی توفیق نداشتم عید امسال کمکو باشم ولی به یمن وجود رسانه ها و موبایل ارتباط مستمر با اقوام داشتم .گر چه تعدادی برای دیدار با اقوام و پدر و مادر به روستا رفتند ولی عده ای هم به درستی قرنطینه را جدی گرفتند و در خانه نشستند تا به سهم خود برای سلامتی خود و جامعه کمک کرده باشند . 
امیدوارم هرچه زودتر سایه شوم این بیماری از سر همه جوامع بخصوص مملکت عزیزم برچیده شود و به جای آن سلامتی و شور و نشاط دوباره به جامعه برگردد. 
الهی به امید تو که هرآنچه تو بخواهی همان خواهد شد.
اللهم عجل لولیک الفرج....

فرا رسیدن عید نوروز را به همه هم میهنان عزیز خصوصا کمکویی های محترم تبریک عرض می نمایم

عید سعید غدیر خم را به همه عاشقان ولایت و امامت تبریک عرض می نمایم.

برگزاری اولین دعای کمیل سال 95 در روستای کمکوئیه

اولین دعای کمیل سال 95 با همت جمعی از دوستان و بانیان خیر پنج شنبه شب مصادف با عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) در جوار مرقد شهدای روستای کمکوئیه در فضای معنوی و با صفای خاص خودش برگزار گردید.

حضور آقای مهندس باقری  در جلسه دعای کمیل هفتگی هیئت

در جلسه مورخ 19 دیماه 92 دعای کمیل که در منزل حجه الاسلام شیخ نادر توکلی برگزار گردید آقای مهندس باقری مدیر پروژه منارید در منطقه نیز حضور داشت. ایشان پس از پایان دعا برای حاضرین در مورد میزان پیشرفت طرح و همکاری خوب مردم روستا و آینده خوب این طرح وهمچنین راههای تقویت و پشتیبانی آن توضیحاتی ارائه داد.

در این جلسه آقای عباس توکلی دهیار جدید روستای کمکوئیه نیز حضور داشت و در مورد برخی اقدامات انجام شده طرح منارید توضیحاتی بیان نمود . برای آقای باقری و همچنی آقای عباس توکلی آرزوی موفقیت و سلامتی  می نمائیم.

عکسهائی از مراسم عزاداری - محرم -1392



    برگزاری مراسم عاشورای حسینی-  عزیمت هیئت حضرت ابوالفضل ع به روستای ده جمال


مراسم شام غریبان - کمکوئیه

اصطلاحات و واژگاني كه فقط در كمكوئيه و مناطق اطراف آن كاربرد دارد.

وقتي كنار بزرگان و قديمي هاي روستا مي نشينيم از نحوه صحبت آنها و كاربرد واژگان قديمي بسيار لذت مي بريم. گاهي اين واژگان براي جوانترها نامفهوم است. در نظر دارم با كمك شما دوستان اين واژه ها و اصطلاحات را جمع آوري و از طريق همين وبلاگ در معرض ديد همگان قرار دهم.

لطفا هر كلمه و اصطلاحي كه به نظرتان مي رسد را از طريق گزينه نظر بدهيد  در بالاي همين مطلب برايم ارسال كنيد

با تشكر

اصطلاحات:

1- اوتا :   به نخ خياطي اوتا گفته مي شود كه هنوز هم كاربرد دارد.

2- مدرو  : در پشت بام خانه هاي قديم كه سقف خشتي گرد و گنبدي ( ضربي ) دارد به قسمت بين دو گنبد كه كنار هم قرار گرفته مدرو ( محل رفت آمد مرد = مردرو ) گفته مي شود.

3- كشبون : از كلمه كشت گرفته شده (كشتبان) به معني محل كاشت و زراعت كه فاقد درخت بوده و يا درختان كمي داشته باشد مي باشد.

براي شروع فعلا همين سه كلمه ذكر شد. منتظر نظرات شما هستم تا به نام خودتان در همين صفحه ثبت شود.

گزارش جلسه دعا - منارید- کوهنوردی

جلسه دعای کمیل پنج شنبه 5 / 2 / 1392 ساعت 9 شب در مسجد صاجب الزمان روستای کمکوئیه برگزار گردید و پس از آن آقای حاج حسینعلی توکلی دهیار روستا و حجه الاسلام توکلی و همچنین آقای مهندس باقری پیرامون مسائل روستا ، اقدامات شورا و دهیاری و اقدامات انجام شده و در دست اقدام پروژه منارید و همچنین انتخابات صحبت نمودند.جلسه ساعت 23:30 پایان یافت.

برنامه کوهنوردی نیز طبق برنامه صبح روز جمعه 6 / 2/ 1392 با حضور 16نفر از اعضاء هیئت در منطقه روستای ده علی حسن ( گود سردرزی ) از ساعت 8صبح تا ساعت 12 انجام شد.


بقیه عکسها در ادامه مطلب

روی ادامه مطلب در سطر بعدی کلیک کنید

ادامه نوشته

برگزاری دعای کمیل و جلسه توجیهی پروژه منارید

با سلام

به اطلاع می رساند جلسه دعای کمیل هفتگی هیات حضرت ابوالفضل (ع) کمکوئیه مقیم یزد این هفته ( روز پنج شنبه 5 / 2 / 1392)در مسجد صاحیب الزمان روستای کمکوئیه برگزار می گردد و پس از آن آقای مهندس باقری مسئول طرح منارید پیرامون اقدامات انجام شده و در دست اقدام این طرح برای اهالی صحبت خواهند نمود.

ضمنا به اطلاع علاقه مندان به ورزش کوهنوردی می رساند صبح جمعه کوهنوردی در کوههای اطراف روستا انجام خواهد شد.

کمکوئیه به روایت تصویر

۱- کمکوئیه در یک روز برفی - زمستان ۱۳۸۷

2- نماي بافت قديم روستا



۳-محرم در کمکوئیه


 

 

۴- تیتوسر :

یکی از مناطق ییلاقی کمکوئیه که در فاصله ۱۸ کیلومتری و در کوهستان واقع شده است . این هم عکسی از محلی که در تابستانها پدربزرگ(مرحوم حاج عبداله) از آن به عنوان استراحتگاه استفاده می کرده است.ه البته خیلی تغییر کرده و آن تمیزی و زیبائی زمان خودش را ندارد.

 5- تولوم (tulum):

ساخته شده از پوست برای گرفتن کره از ماست.

تولوم به سدار( سه دار) بسته می شود و با کمک یک ابزار چوبی بنام پره تولوم در مدت حدود یکساعت ماست در آن به حرکت در می آید و پس طی مراحلی کره(مسکه) از ماست جدا می شود.


6- خانه هاي سنگي خانواده آل طاها در مزرعه جليل آباد 






 (  با تشكر مجدد از ميراث فرهنگي شهرستان بهاباد )

7- خانه هاي سنگي مزرعه جنت در جوار كوه شيران




ديدو بازديدهاي نوروزي در كمكوئيه

از جمله رسوم خيلي خوبي كه در اين روستا از قديم مرسوم بوده ، ديد و بازدي نوروزي مي باشد. طبق اين رسم روز اول فروردين از حدود ساعت 8 صبح خانواده هاي هر گروه فاميلي جهت تبريك نوروز و اداي احترام به منزل بزرگ فاميل مراجعه مي نمايند و در آنجا با ساير اقوام هم ديدار مي نمايند. پس از آن  به ترتيب به سراغ ساير بزرگترهاي فاميل و بعد ساير بزرگترهاي روستا خواهند رفت. خانواده هايي كه خداي ناكرده در طول سال قبل عزادار شده اند نيز بصورت گروهي مورد دلجويي قرار مي گيرند.

در سالهاي دهه 60 كه هنوز چنار قديمي روستا پابرجا بود بعدد از بازديدها ، جوانان روستا با طنابهاي نخي خيلي بلندي بر شاخه هاي چنار تاب مي بستند و با شور و هيجان خاصي مراسم تاب سواري ( بادخوردن) اجرا مي شد.

اهداء عيدي به كودكان همواره جزء ثابت روز نوروز بوده و مي باشد.

سد (بندخاكي ) كمكوئيهl

در فاصله حدود 3كيلومتري روستاي كمكوئيه در منطقه همجوار حاجي آباد بندخاكي با هدف تغذيه منابع آبي زيرزميني منطقه ايجاد شده كه در سالهاي پرباران در فصل بهار بعنوان تفرجگاه بسيار عالي قابل استفاده مي باشد. در عكس هوائي زير موقعيت اين بندخاكي نسبت به روستا را ميتوانيد ملاحظه نمائيد.

اوقات شرعي روستاها

براي مشاهده اوقات شرعي روستاها از لينك زير استفاده كنيد:

اوقات شرعي روستاهاي ايران

درخت بنه قدیمی روستای کمکوئیه

در حیاط دبستان شهید قنبرتوکلی روستا یک درخت قدیمی بنه ( پسته وحشی ) وجود دارد . این درخت که قدمت زیادی دارد از احترام خاصی بین اهالی برخوردار است.

 

سقز و خواص سقزصمغ درخت بنه كه سقز نام دارد، مقوى معده بوده ، و به هضم غذا كمك مى كند و با آن سقزهاى تجارتى را مى سازند.

پيشاب آور و محرك اشتها است و با محلول الكلى آن در صنعت نوعى ورنى فسادناپذير ساخته مى شود. ضماد آن كه با پيه ذوب مى شود و جهت رفع كجى و تركيدن ناخن و درمان شقاق مزمن (ترك نشيمنگاه ) مى باشد. مخصوصا اگر كمى شنجرف به آن اضافه شود.

 صمغ درخت بنه مخلوط با روغن زيتون جهت بر طرف كردن و رمها و ترك پوست و خارش آن سودمند مى باشد. مقدار خوراك سقز پنج گرم مى باشد.

 اهالى بلوچستان و استانهاى جنوبى كه از ميوه بنه استفاده مى كنند، در برابر امراض بزرگ مثل سرطان در امان مى باشند. و اگر دسترسى به ميوه ى بنه نداريد، از ترشى آن كه به چاتلانغوش معروف است استفاده كنيد.

مخلوط سقز با عسل و عصاره آلوئه ورا جهت التیام زخم های دیابتی تجویز گزدیده است.

اطلاعات بیشتر در مورد بنه را در این سایت مطالعه نمائید:

اطلاعات بیشتردر سایت برترینها

شهدای روستای کمکوئیه

این روستا در طول سالهای دفاع مقدس ۲نفر از جوانان برومند و انقلابی خود را تقدیم به اسلام نمود . اولین شهید روستا  شهید قنبر توکلی فرزند مرحوم حاج حسین توکلی بود . ایشان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در کویر لوت به شهادت نائل آمد.

دومین شهید روستا بنام شهیدعلی توکلی فرزند بزرگ حاج عباس توکلی بود . ایشان در اسفند ۱۳۶۴ در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکرش پاکش سالها بعد به وطن بازگشت .

شهید سیدباقر رضوی هم که اصالتا اهل بخش آسفیچ بوده  و در روستای کمکوئیه ازدواج نموده است. ایشان در سالهای اول جنگ تحمیلی در حالی که اواخر دوران خدمت سربازی را طی می کرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر پاکش در بخش آسفیچ به خاک سپرده شده است.

انشااله بتوانیم اطلاعات تکمیلی بیشتری در این مورد را در آینده روی وبلاگ قرار دهیم.

 شادی روح باند و ملکوتی امام و شهدا صلوات نثار کنید.

 

معرفی کمکوئیه در وبلاگ میراث قرهنگی شهرستان بهاباد

با تشکر از آقای عباس حاتمی که در وبلاگ میراث بهاباد به معرفی روستای کمکوئیه پرداخته اند آدرس این وبلاگ را در قسمت پیوندها قرار دادم .

  H

http://mirasebahabad.blogfa.com

ساخت دستگاه اتوماتیک پخش اذان

با همت و تلاش یکی از جوانان اهل روستای کمکوئیه ( آقای ا. اسلامی ) برای اولین بار در کشور دستگاه پخش اذان طراحی و ساخته شد.

این دستگاه قادر است با برنامه ریزی قبلی بصورت اتوماتیک در وقت اذان اقدام به پخش قرآن - اذان و دعای فرج نماید.

نخستین بار این دستگاه  در ماه مبارک رمضان در مسجد صاحب الزمان روستای کمکوئیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

به امید موفقیت روز افزون جوانان کمکوئی

قلعه های روستا

روستای کمکوئیه دارای ۲باب قلعه بوده است که هرکدام از آنها روی یکی از دو تپه دوطرف روستا قرار داشته است. قلعه قدیمی تر که زودتر تخریب شده است بر روی تپه غربی روستا قرار داشته که احتمالا بیش از ۲۰۰ سال قبل خراب شده و بقایای آن بصورت انبوهی از خاک باقی مانده است.

پس از تخریب قلعه اول بدلیل ناامنی که در منطقه بوده مردم دوباره قلعه ای جدید بر روی تپه شرقی روستا بنا کرده اند که این ساختمان تا حدود ۲۵ سال قبل سالم و قابل استفاده بود .

کم کم استفاده از قلعه کم شد و به دلیل عدم توجه به اهمیت تاریخی این قلعه تخریب شد و بجای آن ساختمان خانه بهداشت فعلی روستا ساخته شد.

انشااله عکسهائی از این قلعه را روی وبلاگ قرار خواهم داد. 

گلهای سیاه دانه

سیاه دانه یکی از گیاهانی است که در این روستا برخی از فراد نسبت به کاشت آن اقدام می کنند . البته امروزه کاشت آن بسیار کم شده است . این گیاه جزء گیاهان دارویی می باشد و یکی از اجزاء اصلی غذای محلی شوربا می باشد . برخی از زنان خانه دار سیاه دانه را به هنگام پخت نان اضافه می کنند که باعث خوشمزه تر شدن نان می شود.

دوستان عزیز سلام

سلام

با یاری خداوند متعال و همراهی دوستان این وبلاگ در حال تکمیل است . از همه دوستانی که اطلاعاتی متناسب با این وبلاگ دارند تقاضا دارم مطالب خود را برای اینجانب ارسال نمایند. مطالب ارسالی بنام خودتان در وبلاگ درج  خواهد شد .