بازدید دکتر گوهری از روستای شمس آباد

در روز سه شنبه سوم فروردین ماه سال 1395 جناب دکتر گوهری مدیر کل میراث فرهنگی استان و اکیپ همراه از پتانسیل ریگ های روستای شمس آباد بازدید بعمل آوردند . لازم به ذکر است این روستا با داشتن تپه های ماسه بادی بالقوه مکان بسیار زیبا و بکری است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند امیدواریم که مسئولان امر با برنامه ریزی مناسب بتوانند زمینه را برای ایجاد یک مکان تفریحی و گردشگری فراهم کنند .

 

برگزاری جلسه عمومی

به یاری ایزد منان جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا در محل مسجد برگزار گردید در این جلسه ابتدا خواسته ها و انتظارات مردم توسط عالم برجسته حافظ امان الله بیان گردید سپس گزارشی از عملکرد یکساله شورا توسط ریاست محترم شورا برادر عبدالباسط ناروئی به سمع و آگاهی مردم رسید .

ازمهم ترین خواسته های مردم

1 ـ پیگیری احداث فضای ورزشی مناسب برای جوانان علاقه مند به عنوان سرمایه های آینده روستا

2 ـ پیگیری نوسانات برق وافت ولتاژ

 

عید فطر بر عموم مسلمانان مبارک باد

ماسه های بادی ؛بلای خاموش

      از هر مسیر که وارد روستای شمس اباد که بشوی اولین چیزی که خودنمایی می کند وجود تپه های عظیم ماسه های بادی است که در شمال و غرب این روستا قرار دارند و انگار که مردم دیگر با همسایگی با آنها عادت کرده اند.هجوم ماسه بادی های اطراف روستای شمس اباد چیز تازه ای نیست که از آن یاد کنیم بلکه چندین نسل اباءواجداد ما در این سرزمین زیسته و با خوب و بد آن گذران زندگی کرده اند در آن زمان که خانه های آنان از چوب درخت خرما و حصیر که در زبان محلی به آن کتوک می گفتند و جابجایی آن تقریبا راحت بود با تغییر فصل از یک مکان به مکانی دیگر به صورت دسته جمعی همراه با دامهایشان جابجا می شدند اما هم اینک با پیشرفت زندگی روستایی وعدم امکان جابجایی آسان هجوم ماسه های بادی اطراف این روستا که از جهت روستا را مورد محاصره قرار داده اند بیش از پیش احساس می شود و از طرفی دیگر با وزش کوچکترین بادی ذرات ریزبه هوا بلند می شوند که باعث حساسیت وتشدید بیماری های تنفسی علی الخصوص برای بزرگسالان و کودکان خواهند شد .بسیاری از مردم به دلیل هجوم ماسه ها به داخل منازل و عدم ناتوانی در جابجایی آنها ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده اند و به شهر یا روستاهای دیگر مهاجرت کرده اند لذا پیش بینی می شود اگر مسئولان امر فکری اساسی برای این مشکل نکنند در آینده ای نه چندان دور کل روستا به تصرف تپه های ماسه بادی قرار خواهدرفت و سرنوشت این روستا به مانند روستای جمال آباد که در غرب این روستا قرار داشت تبدیل خواهد شد .

 

وجه تسمیه شمس آباد

در زمان سلطنت شاه عباس اول ،شخصی به نام ملک شمس الدین از اعقاب یعقوب لیث صفاری (صفاریان سیستان )در بمپور حکومت می کرد ؛که در حدود (1020ه .ق )با شاه وردی سلطان از سرداران شاه عباس که مامور فتح مکران شده بود از در تسلیم پیش می آید وضمن اظهار تسلیم وعبودیت نسبت به شاه متعهد می گردد که علاوه بر پرداخت مالیات و باج و خراج ؛سایر مناطق مکران را به نام شاه و برای شاه عباس فتح کند و در عوض خواستار ارسال خلعت از جانب شاه و ابقای خودش در حکومت بن فهل (بمپور )می گردد .

شاه وردی سلطان، ملک شمس الدین را در حکومت بمپور باقی می گذارد تا اینکه در سال 1022گنجعلی خان والی کرمان مامور فتح قلعه بمپور می شود .او از طریق جیرفت به بلوچستان می رود در این هنگام ملک شمس الدین لشکری فراهم و آماده ی جنگ می شود او در محلی به نام کوچ گردان حدود یک منزلی بمپور با قوای دولتی جنگیده اما مغلوب و دستگیر می شود .

گنجعلی خان ملک میرزا را که او نیز از سلسله صفاریان بود به حکمرانی بلوچستان منصوب کرد . وملک شمس الدین وفرزندانش را به دار السلطنه اصفهان نزد شاه بردند .چون ملک شمس الدین ادعای سیدی و تشیع و دوستدار اهل بیت طاهرین می نمود و بر حنفی مذهبان حکمرانی کرده بود ،مراحم خسروانه شامل حال او گشته مقرر شد که به دار الامان کرمان رفته و در آن ولایت به فراغت روزگار بگذراند اما چون به کرمان رسید جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دار الامان ملک عقبی شتافت .

به متعلقان و اعقاب وی اجازه می دهند در اطراف بمپور به زندگی خود ادامه دهند . آنان در نزدیکی قبرستان و زیارت پیر کنار سکنی گزیدند و این مکان شمس آباد نام گرفت .

«این حادثه حدودا"413 سال قبل اتفاق افتاده »

محقق و گرد آورنده : عبدالحمید ناروئی

برگزاری جشن تکلیف دبستان بنت الهدی صدر شمس آباد

به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه بمپور مراسم جشن تکلیف درفضایی بسیار زیبابا حضور سرحدی رئیس اداره امور تربیتی ،طاهری نسب رئیس اداره فرهنگی وهنری ،یارمحمد زایی کارشناس قرآن وعترت اداره کل ،رئیس اداره ،معاون پرورشی وکارشناسان اداره وهمراهی اولیا در دبستان دخترانه بنت الهدی روستای شمس آباد برگزار شد .

کم آبی و افت فشار آب

مشکل کم آبی از مدتی است که در روستای ما وجود دارد و تعدادی از همشهریانمان که در حاشیه جاده قرار دارند به دلیل مرتفع بودن این قسمت اصلا آب ندارند لذا با تلاش ماموران اداره آب و تنظیم شیر فلکه های اصلی همچنان این مشکل وجود دارد ریشه این مشکل برمی گردد به موتور پمپ های اصلی شبکه که همزمان دو تا از آنها سوخته اند و با پیگیری های رئیس اداره آب شهر بمپور یکی از آنها راه اندازی گردیده و دیگری منتظر هستند تا موتور خریداری شده به دست آنها برسد ومسولان امیدوارند که با نصب این موتور مشکل افت فشار و بی آبی حل گردد لذا تا آن زمان از مردم عزیز انتظار داریم نسبت به مصرف آب رعایت کنند تا همه از این نعمت برخوردار گردند و باز هم امیدواریم در آینده ای نزدیک مسولان امر این مشکل را به طور کامل بر طرف کنند و در لوله های تمامی منازل آّب جریان داشته باشد .

اهداءتانکر آب


 

در پی کم آبی شدید که اخیرا دامنگیر اهالی روستای شمس آبادگردیده  با تلاش ودرخواست اعضای محترم شورای اسلامی یک عدد تانکر 2000 لیتری جهت برطرف کردن نیاز آب آشامیدنی یکی از محله های این روستا از طرف اداره آب و فاضلاب تخصیص داده شد لازم به ذکر است موقتا به دلیل تعمیر موتور پمپ هایی که آب منطقه را تامین می کنند کل منطقه بمپور دچار کم آبی می باشد و مسولان قول داده اند که تا قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مشکل را برطرف کنند .

برگزاری جلسه شورا

به یاری ایزد منان با حضور تمام اعضای شورای اسلامی روستا راس ساعت پنج وسی دقیقه بعدازظهر روز دوشنبه مورخ پنجم خرداد در محل دفتر شورا تشکیل گردید و در مورد دستور کار جلسه تبادل نظر صورت گرفت و مصوبات آن به شرح زیر می باشد .

1 ـ پی گیری افت ولتاژبرق

2 ـ پی گیری برای احداث کتابخانه

3 ـ تحویل وتحول دهیار اسبق

4 ـ پی گیری وضعیت اینترنت پر سرعت

5 جمع آوری زباله هااز سطح روستا

جلسه در ساعت 7 با صلوات بر محمد و آل محمد به پایان رسید

لازم به ذکر است در خصوص افت ولتاژ قبلا پی گیری هایی صورت گرفته و از طرف اداره برق کروکی نیز ترسیم گردیده و با توجه به فصل گرما و تسریع در روند اجرای کار نیاز به پی گیری مجدد داشت که در مصوبه های شورا قرار گرفت امید استاداره محترم برق شهرستان در خصوص بر طرف نمودن افت ولتاژ در اسرع وقت اقدام نماید .