معرفی روستای صرم

 

 

 

 

 

                                        تصویر بالا در ابعاد بزرگتر

 

 

  برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید:

ادامه نوشته

کشف 80 تدفین در گورستان تپه صرم

 

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عمار کاووسی سرپرست هیات باستان شناسی تپه صرم در گزارش خود به چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران گفت: مهمترین هدف از فصل پنجم کاوش های تپه صرم تکمیل مطالعات عصر آهن دشت قم است.
 
وی افزود: اطلاعات موجود در ارتباط با دوره های مفرغ و آهن دشت قم عمدتا محصول کاوش های محوطه استقراری قلی درویش است.
 
این باستان شناس با اشاره به اینکه برای تکمیل این پژوهش ها خلا ناشی از کمبود اطلاعات گورستان های این دوره محسوس است گفت: با کاوش در گورستان صرم ، اطلاعات لازم برای تکمیل پژوهش ها در حال انجام بدست خواهد آمد.
 
این باستان شناس گفت:دراین صورت علاوه بر داده های حاصل از کاوش های محوطه استقراری ، مدارک به دست آمده از گورستان های این دوره در دشت قم که معرف سنت های تدفینی جوامع مستقر در دشت قم مورد نظر است به اطلاعات پیشین افزوده و تکمیل خواهد شد .
 
به گفته او ، در راستای همین هدف ، در فصل پنجم محدوده ای به وسعت 10در10متر مربع ، منطبق با مربع r.8در توپوگرافی تپه صرم، مورد کاوش قرار گرفت.
 
کشف 80 تدفین در گورستان تپه صرم
 
وی یکی از مهم ترین شاخصه های تپه صرم را تنوع معماری قبور و به تبع آن تنوع در این گورستان دانست و افزود : وجود چنین تنوعی هم به عوامل گاهشناختی تدفین ها مرتبط است و هم ریشه در ساختارهای اقتصادی –اجتماعی و سنت های آیینی –مذهبی جوامع مستقر در منطقه دارد .
به گفته کاووسی در فصل پنجم کاوش های تپه صرم ، بقایای بالغ بر 80تدفین مورد شناسایی قرار گرفت .
 
این باستان شناس با بیان اینکه قدیمی ترین تدفین های شناخته شده در این گورستان مربوط به عصر مفرغ جدید و آهن یک بودند تصریح کرد :این تدفین ها عموما به دلیل انجام تدفین های جدیدتر (آهن دو و سه )در محل تدفین های عصر مفرغ پایانی و آغاز عصر آهن موجب تخریب سازه های گور، اسکلت تدفین و اشیای تدفینی و هدایای قبور شده بود .
 
وی تدفین های شناخته شده در فصل پنجم را از نظر معماری گور به چند گروه ،قبور ساده چاله تدفینی و بدون معماری گور ،قبور چهارچینه خشتی ،قبور سه چینه خشتی ،قبور دو چینه خشتی ،قبور یک چینه خشتی ، تدفین های انجام شده پیرامون یک سازه خشتی مرکزی چهار وجهی ، تدفین با سازه خشتی نیمه چلیپایی ،گورهای چاله تدفینی با پوشش گور متشکل از قلوه سنگ و لاشه سنگ و ملات اتصالی گل رس تقسیم کرد .
 
او رایج ترین روش دفن دراین گورستان را به شیوه جنینی دانست و افزود: وجود تخریب و فرسایش شدید اسکلت های تدفین در فرهنگ و سنت تدفینی گورستان صرم ، تنوع مشهودی در شیوه های دفن مردگان دیده می شود .
 
کاووسی با اشاره به تفاوت میزان جمع شدگی مردگان در این گورستان گفت: دفن مردگان به شکل تاق باز، چمباتمه ای ، خوابیده بر روی سینه و... از شیوه های دفن مردگان در این گورستان است .

عموی مهربان

 

به یاد تمام عزیزانی که با افتخار از پیش مان رفتند...

 

 

 

 

 

 

زمستانی که هوای رفتن دارد...نهال هایی که متولد میشوند

 

  

 تصویر زمستانی زیبا از راست به چپ : آقایان احمد رضایی - حاج جعفر رضایی - رضا اسداللهی  

حاج ابوالفضل رضایی - محمد رضایی - مصطفی نجفی 

با تشکر از آقای مرتضی نجفی که این تصویر زیبا را در اختیارمان گذاشتند.

 

زمستان زیبا آماده سفر است.به کجا نمیدانم.زمستانی که زیبایی اش را از ما دریغ کرد و میخواهد برود!زمستانی که حسرت برف روی کاج های نقره ای را بر دلمان گذاشت.زمستان سر ناسازگاری دارد انگار!نوستالژی زیبای آدم برفی حسرت این روزهای کودکانمان شده است.  ماند ه ام ما از زمستان گله کنیم یا او از ما؟!اما زمستان هوای رفتن دارد و فرصتش اندک.با او که همکلام میشوم آغاز کلامش این است:

 

شما آدمها واقعا مرا زیبا میپندارید؟! آیا مرا دوست دارید؟اگر اینطور است چرا از من فراری هستید؟ راست بگویید بهار رنگارنگ را بیشتر دوست دارید یا مرا که به سفیدی قلبهاتان هستم ؟ !  این حرف ها را نمیزنم که فقط من و برف سفید و سرمای خاکستریم را دوست داشته باشید.من همچون شما انسان ها ؛بهار و تابستان و پاییز و دوست دارم.چون همه آفریده خدای مهربان هستیم. اما حرفم این است:

 

روزی که من به خانه هاتان می آیم،چرا درب را محکم برروی من می بندید؟معنای دوست داشتن شما این است آیا؟ وقتی می بارم هر کدام از شما اخمهایتان را در هم می کشید. یکی می گوید خدا کند ببارد ، دیگری میگوید نبارد! اینکه ببارم یا نبارم مگربا من است؟ اصلا بر روی کدامین درخت ببارم؟ برای درختانی که خشکیده از جا برکنده شدند و هرگز درختی به جایشان کاشته نشد؟ شما مرا فراموش کرده اید یا من شما را؟

 

 اگر مرا برای آبادانی و زیبایی طبیعت اطرافتان میخواهید من هم حرفی ندارم.  اما باید بهانه ای برای باریدن داشته باشم.بهانه ای که از دعای شما و از قلوب پاک شما آدمها سرچشمه می گیرد.من هم دوست دارم بهانه ای باشم برای دور هم بودن شما.بهانه ای باشم برای زیباتر شدن سرزمین شما . اما وقتی می بینم مرا ابزاری برای از بین بردن محیط زیست و شکار پرندگان و کبک های بی پناه قرار  دادید ؛بغض بسته ای سراسر وجودم را فرا می گیرد.بغضی که هوای باریدن دارد اما...! یادتان که نرفته وقتی طبیعت روستا رو به زوال رفت؛ قمری ها برای همیشه از پیش ما رفتند.راستی کسی از سبزه قباهای زیبا خبر دارد؟من آماده ی رفتنم اما هنوز چند روزی میهمان شما هستم.شمایی که 2 ماه دیگر از فرط گرما مرا فریاد خواهید زد. این چند روز را کنارتان می مانم تا نهال های زیبایی که می کارید را به تماشا بنشینم.شاید دلیلی باشد برای آشتی من با شما.

 

یادمه روستای شما سبز تر از هر جایی بود.یاد اونروزا بخیر که بر پشت بام های کاه گلی ،کوچه های بدون آسفالت ،درختان تنومند شاه توت ،انار،انجیر،انگور و دشت های وسیع روستا می باریدم. درختان شاه توتی که دوستانه سرشان را بریدید!و جایشان هیچ  نهالی نکاشتید.

 

 

 

 

سفرنامه روستای باستانی صرم و منطقه کهک قم

  

همه چیز از کلاس روز یکشنبه 26 مرداد 93 آغاز شد.روزی که استاد عزیزمان جناب آقای آقازاده وارد کلاس شدند. روزی که می خواستیم تصمیمی بزرگ را بگیریم.تصمیمی به رسم یادگار.اتفاقی که شاید سالها بعد دلخوش به تصاویرش باشیم و بس.آری !میخواستیم سفری یکروزه در راستای درس " مدیریت گردشگری با رویکرد گردشگری فرهنگی" را طراحی کنیم... ( به ادامه مطلب مراجعه کنید)

دانلود تصاویر این سفر

صرم زیبا

 

تصویر زیبای حاج حسین محمد صادقی

تصویر در ابعاد بزرگتر

 آغازین روز های فروردین 92 بود که دل به طبیعت زیبای صرم سپردم تا یکبار دیگر زیبایی های  

زادگاهم را به تماشا بنشینم. ...(بقیه در ادامه مطلب )

اسلاید شو محرم 93

 

دانلود بخش اول تصاویر محرم 93 روستای پر افتخار صرم    

 

 

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید:  

مارا از نظرات حوبتان بهره مند سازید:  

با تشکر از جناب آقای سیف الله علی بیگی که در تهیه تصاویر ما را کمک کردند.

 

عکس ها و یاد ها 2

   

ایستاده از راست آقایان  : غلامعلی ارغوانی - حسین رمضان زاده - رضا عسکری - ابوالفضل صفری - رضا کارگر - علی حقانی - مرحوم علی ارغوانی - رضا جاهدی -  شهید  ابوالفضل نجات خواه ( ولی پور ) - جانباز  غلامعلی اسد اللهی  

نشسته از راست آقایان : کاظم صفری - فرهاد توسلی - حسین راسترو - محمد مرسلی - رضا شجاع - عباس ولی پور - رضا ارغوانی - ابوالفضل کارگزار - حسن کارگزار

تصویر در ابعاد بزرگتر  

 ارسال کننده تصویر : جناب آقای براتعلی شیرازی 

 

تصاویر زیبای عزاداران حسینی  روستای پرافتخار صرم (محرم 1392)

محرم

ای که تا ابد زنده ای و جان داری

داغ لاله ها بر پیشانیت نشان داری

بگو آنروز چه گذشت بین عاشق و معشوق

تو که سر عشق در سینه ات نهان داری

شاعر : مجید غفوری

         

 

     با تشکر از جناب آقای سیف الله علی بیگی که این تصاویر زیبا را برای ما ارسال فرمودند.

     لطفا برای دیدن بقیه تصاویر به ادامه مطلب بروید  

 

مصاحبه با موذنی که صدای روح نوازش آرامشی است بر قلب های ما

تصویری از اذان گویی آقای شیرازی در یکی از مساجد تایباد استان خراسان

 

دانلود بخش اول مصاحبه با جناب آقای براتعلی شیرازی

 

دانلود بخش دوم مصاحبه با جناب آقای براتعلی شیرازی

 

 

عکس ها و یادها

ایستاده از راست :

مشهدی علی اکبر جعفری - حاج سلمان مرسلی - مرحوم حاج احمد صفری به همراه (آقای باقر صفری ) - مرحوم  حاج عباس صفری و حاج حبیب توسلی

نشسته از راست :

آقایان محمد ذاب - مجید مرسلی - ابراهیم مرسلی - علی مرسلی - حسین مرسلی - ابوالفضل صفری - مرحوم حسن ذاب - عبدالله صفری و نفر آخر که هنوز برایم مشخص نشده.

این تصویر زیبا را جناب آقای حسین کریمی حدود 44 سال پیش هنرمندانه به تصویر کشیده است.تصویری برای

ثبت لحظه های ماندگار انسانهای با اصالت صرم که با تصاویرشان همواره در قلبهامان باقی خواهند ماند..تصویری

که در آن از لبخند های اجباری خبری نیست . شوق کودکانه در اینجا بیداد می کند.

ممنون جناب کریمی

تصویر در ابعاد بزرگتر

با تشکر از آقای ابوالفضل صفری و خانواده محترم شریفی که این تصاویر را در اختیارمان قرار دادند.

لطفا برای دیدن بقیه تصاویر به ادامه مطلب بروید

پاییز صرم ، زیبا به رنگ انار

 

 تصاویری زیبا از برداشت انار در روستای باستانی صرم 

 

تصویری زیبا از عموی دوست داشتنی من پاییز 92

 

 

 

 

 

بقیه تصاویر در ادامه مطلب

 

 

ادامه نوشته

مقنی گری در صرم

  بی اعتنا از کنارت رد می شوند!

قدمهایت!

به مانندکودکی است که شروع به راه رفتن میکند

تفاوتش این است : تکیه گاه او دستان مادرش و تو ... عصای شکسته !

سلام عزیزانم

میدانم که اورا می شناسید !

آری! این تصویر زیبای مردی است که جان نثارانه آب را ارج نهاد خطر ها را به جان خرید تا دینش را به مردم صرم ادا کند.با آغوشی باز مارا پذیرفت و با اشتیاق فراوان حرفهای بسیاری برایمان زد.حرف هایی از سر عشق در مورد زادگاهش، در مورد اساتید بزرگوارش و ... در اینجا فرصت را در اختیار استاد قرار می دهیم تا بگوید هرآنچه دلش تنگش میخواهد ...

 قبل از هرچیز لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

اینجانب نصرت الله ارغوانی متولد 1313شمسی فرزند کربلایی غلامرضا متولد روستای صرم می باشم.

از چه زمانی به کار مقنی گری مشغول شدیدو دلیل این انتخاب چه بود؟

حدود 50 سال پیش به کار مقنی گری علاقمند شدم.و دلیل این انتخاب تامین مخارج خانواده و فرزندان و حس کنجکاوی و دیگر یادگیری اینکار بعنوان کاری فنی که افراد معدودی توانایی و استعداد این کار را داشتند که آن را انجام دهند.و از همه مهمتر احساس وظیفه ای که به  خانواده و مردم روستا داشتم.این کار را با عشق و علاقه برای مردمم انجام می دادم و به آن افتخار میکردم.

قبل از شما چه افرادی به این کار مشغول بودند؟

آن چیزی که به ذهن من میرسد افراد بزرگی همچون مرحوم استاد علی یزدی (پسر عموی  مرحوم حاج محمد علی سلیمی )، پس از آن شاگردان ایشان مرحوم استاد حسنعلی سلطان ، دایی مرحوم استاد تقی یوسفعلی و سپس  استاد علی محمد حسن خاناز اساتید مسلم این کار در به شمار میرفتند.جا دارد از افرادی همچون مرحوم کربلایی شیخ و حاج محمد مسیح خواه ، کربلایی اسمعیل رشیدی نام ببریم که اینکار را بعضی اوقات انجام می دادند .

اما نکته مهم شکوفایی استعداد های مرحوم مشهدی رضا ی خدمتکار در کار مقنی گری بود که ایشان شاگرد مرحوم استاد حسنعلی سلطان به شمار میرفت و زحمات بسیاری در این راه متحمل شد.

اما این حقیر افتخار شاگردی استاد علی را داشتم و جا دارد سلام و درود خودم را نثار تمامی این عزیزان و استاد خودم داشته باشم که سخاوتمندانه دانش اینکار را به من آموخت.

متن کامل این مصاحبه را میتوانید در ادامه مطلب مشاهده فرمایید:

 

ادامه نوشته

تصاویری از بهترین فوتبالیست تمام سالهای صرم

 

ابراهیم مرسلی غزال تیز پای فوتبال صرم در سالهای گذشته

 

 برادر محمود صفری در کنار ابراهیم مرسلی

 

 

ایستاده از راست : محمود صفری - حسن مرسلی -محمد سلیمانی - عباس جعفری - محمد مرسلی - مرتضی صفری - ابراهیم مرسلی - امیر حسین ارغوانی - رضا نجفی –میرزا علی شیرازی – حسن حقانی

نشسته از راست: رضا جعفر بابایی -  رضا تسلیمی – عباس ذاب – حسن راسترو – حسین تسلیمی – علی کارگر – سید رضا حسینی – غلامحسین کارگزار- فرهاد توسلی و دو نفر پشت سر ایشان که فکر کنم حسین پاکیزه و ابوالفضل اسداالهی و اون آدم شلوغ سمت چپ که با چوب به شادی پرداخته کسی نیست جز دوست عزیزم جواد زین العابدینی

با تشکر از دوست عزیز جناب آقای ابوالفضل صفری که این تصاویر زیبا را برای ما ارسال کردند.

 برای مشاهده تصاویر دیگر به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید:

 

 

ادامه نوشته

اولین مدرسه روستای صرم

یکی از دغدغه ها و نیازهای اهالی روستا دانش اندوزی و کسب علم برای سطوح مختلف بود.در این راستا قبل از اینکه مدرسه ای در صرم بنا شود مکتب خانه ها و پس از آن کلاس ها در قالبی جدید تر در بعضی از خانه ها تشکیل می شد. یکی از جاهایی که کلاس در آنجا برگزار می شد منزل مرحوم حاج احمد علی کارگر  واقع در محله سرچشمه بود.محلی که چشمه آبی زلال با ماهیان ریز و درشت  بسیار و درختان شاه توت بهترین محله روستا محسوب می شد.یکی از دلایل با اهمیت بودن این محل مسجد چهارده معصوم و مسجد حضرت ابوالفضل بود که فضایی سرشار از معنویت را به مردمان صرم هدیه کرده بود .

 

 

  اولین مدرسه روستای صرم

 

 

واحد های تقسیم آب کشاورزی در صرم قدیم

ساعت آبی ایرانی ابزاری ساده و در عین حال بسیار دقیق، کارآمد و همیشگی بوده و در زندگی کشاورزی جامعه ایران بویژه در مناطق کویری که آب مایه حیات و عنصر اصلی زندگی اجتماعی بوده ضروری و نقش کارآمدی داشته است.با مطالعه استفاده از ساعت آبی در کشورهای مختلف می توان گفت در هیچ جای جهان ساعت آبی به اندازه ایران کارآمد و تاثیر گذار و مستمر نبوده است این ساعت حتی در زمانیکه ۵۰ سال قبل ساعتهای نوین به بازار آمده بود با آنها رقابت می کرد و کشاورزان حاضر به کنار گذاشتن آن و استفاده از ساعتهای نوین نبودند.

 

کشاورزان زحمتکش صرم از آن به سوئه نام می برند و از کاربرد آن در زمان های قدیم یاد می کنند.

 

واحد های تقسیم آب کشاورزی در صرم قدیم

 

دانگ

24 ساعت

طاق

12 ساعت

پیشین

 6 ساعت 

چاشته

3 ساعت

جو

1:30 ساعت

نیم جو

45 دقیقه

سوئه

30/22 دقیقه

نیم سوئه

11:15 دقیقه

 
 
 
 

تاریخچه اولین اتوبوس روستای صرم

 

 

 

 تاریخچه اولین اتوبوس روستای صرم

 

 

معرفی امامزاده سلطان محمود صرم

 

 
 

معرفی شهدای روستای صرم

 

 

شهادت هنر مردان خداست...

 

برای دیدن تصاویر شهدای افتخارآفرین روستای صرم به ادامه مطلب

 

 

 مراجعه فرمایید.

 

  

ادامه نوشته

صرم زادگاه من

 

وازکرود (صرم و خورآباد)

 

 بلوكات شهر قم، در قديم الايام بسيار بوده، حدي از حدود قم به طهران و حدي به قزوين و حدي به ري و حدي به اصفهان بوده است. قم از جمله چهار شهري است كه عرضش صد در صد بوده، و قرينه اصفهان و ري و همدان محسوب مي شده است. ولي الان اطراف آن را موضوع نموده اند. هيچ ولايتي در مملكت عراق كمتر از قم، بلوك و توابع ندارد. آنچه بعد از توابع حومه شهر، از بلوكات باقي مانده است، پنج بلوك است كه جزو جمع حاليه قم است. و آن بلوك «وازكرود» و «جاسب» و «قهستان» و «اردهال» و «قمرود» است. كه هر يك از آنها چند قطعه ده دارد، مگر قمرود كه يك قريه بيشتر نيست. و از اصطلاح اهل دفتر قم تعجب است كه يك قريه را چه طور به اسم بلوك خوانده اند.

در واقع، مي توان كه قمرود را از بلوكات شماره نكرد، آن وقت به اين اعتبار قم داراي چهار بلوك است، اما وضع نقشه بلوكات قم و قمرود و حومه شهر كه كشيده شود، درست معلوم مي كند كه قمرود از حيث جغرافيائي، جزو دهات قنواتي و توابع شهر قم محسوب نمي شود. حد و فاصله در ميان است كه نمي توان قمرود را جزو حومه و توابع شهر حساب كرد. و هم چنين از بلوك قهستان و جاسب و اردهال و وازكرود هم طوري خارج افتاده است كه اين قريه را نمي توان جزو هيچ يك از بلوكات قرار داد. پس به اين اعتبار ناچار شده اند كه آن يك قريه را با دو سه مزرعه مختصري كه دارد، بالاستقلال يك بلوكي قرار بدهند كه تابع بلوك ديگر نباشد.

 

 

 

و نيز بلوك «وازكرود» هم جز دو قريه صرم و خورآباد و يك - دو مزرعه ديگر، داراي دهات متعدده نيست. با اين حالت، آن را هم بلوك علي حده قرار داده اند، و در دو فرسخي شهر واقع است. در اين قرارداد هم، در واقع ذي حق مي باشند، از آنكه دره و كوه مختصر و دامنه آنجا را هر كس عيناً يا در نقشه ببيند، مي داند كه آنجا حد و فاصله بين جلگه حومه شهر قم و بين جلگه اول بلوك قهستان است، پس بايد مستقلاً جائي باشد و به اسم بلوك خوانده شود، در واقع شمس آباد هم اگر چه آن را جزو خالصه، نوشتيم، لكن به واسطه نزديكي به صرم و خورآباد و به قاعده جغرافيا و نقشه كشي بايد در جزو همين بلوك وازكرود در شمار آيد و همين طور هم هست. لكن چون «شمس آباد»، خالصه ديوان است، لهذا ما ذكر آنجا را در باب خالصه، نموديم و شرح داديم، ديگر در ضمن بلوك وازكرود از آن نخواهيم نگاشت.

 

 

 به ادامه مطلب مراجعه فرمایید:

ادامه نوشته

معرفی تپه باستانی صرم

 

هر آنچه می خواهید در مورد " تپه باستانی روستای صرم " بدانید:

 

 

 معرفی تپه باستانی صرم     " کلیک کنید"

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید

 

کشاورزان دوست داشتنی و زحمتکش روستای صرم

برای مشاهده تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید:

 

 

 

ادامه نوشته

معرفی مسجد جامع صرم

اين بنا از آثار دوره صفوي است كه داراي شبستاني به ابعاد تقريبي 9 و ارتفاع 12 متر است كه در چهارگوشه فوقاني آن، با زدن نيم طاقي به صورت مربع را به هشت ضلعي تبديل كرده و با زدن چند رسمي بندي به شكل كثيرالاضلاع درآورده و با طاق پوشش عرقچيني و رسمي بندي آنجري آن را برپا داشته اند. پوشش بيروني گنبد، نيمه بيضوي و آجري است. در اضلاع شمالي و غربي شبستان هر طرف سه صفه زيبا بر بالاي آن ها غرفه هايي با پوشش مسطح ساخته شده كه از هر يك، دري به خارج گشوده مي شود. مدخل مسجد از صفه وسطي و در ضلع شمالي قرار دارد و جلوي آن مهتابي بزرگ به وسعت 7/8*5/12 متر است كه در زير آن شبستاني زمستاني مشتمل بر شش چشمه در دو رديف با دو پايه مضلع آجري قرار دارد. در جانب ورودي مسجد، لوحي سنگي نصب شده بود كه بر آن عباراتي به شعر و به خط ثلث برجسته حجاري شده بود.

 متاسفانه باید  بگویم که این بنای فاخر در اثر بی توجهی مسوولان آن زمان و بی تفاوتی و عدم پیگیری های لازم از طرف اهالی روستا تخریب و با همت مردم   بناي مسجد صرم پس از پيروزي انقلاب اسلامي بازسازي شد.

 

بافت قدیمی مسجد جامع روستای صرم

 

 

تصویر در ابعاد بزرگتر

 

بافت فعلی مسجد

 

 

برای آشنایی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید

 

ادامه نوشته