مطالب چکیده آموزشی دهیاری ها


آیین­ نامه مالی دهیاری­ها
مصوب 82/5/19
3.1. مناقصه
آیا می‌دانستید برای یک آگهی مناقصه چه نکاتی را باید رعایت کرد[1]؟
الف) نوع و میزان کالا و کار و یا خدمت (مدت انجام کار) با مشخصات، ب) مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت و ترتیب عمل و میزان خسارت، زمانی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت کلاً یا بعضاً تأخیر نماید،  پ) واضح بودن بهای پیشنهادی از جهت مبلغ مشخص و معین و بدون ابهام که در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود،  ت) محل توزیع یا فروش نقشه‌ها و برگ شرایط عمومی و مشخصات دیگر در صورت لزوم و ث) مهلت قبول پیشنهادها
5.1. مزایده
آیا می­دانستید که فروش یا اجاره اموال دهیاری­ها که از طریق مزایده انجام می‌گیرد، با نظر شورای اسلامی روستا بوده و باید قیمت آن در ابتدا توسط ارزیاب دهیاری یا کارشناس رسمی دهیاری به کمیسیون عالی معاملات دهیاری پیشنهاد و پس از تعیین قیمت پایه، توسط کمیسیون مزبور عمل شود[2]؟
2. بودجه دهیاری­ها
1. تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بودجه
1.1.تعریف بودجه
آیا می‌دانستید بودجه سالانه دهیاری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در سال مالی انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین انجام آنها پیش بینی می‌شود و پس از تصویب شورای روستا قابل اجراست[3]؟
3.1. مراحل تصویب بودجه[4]
آیا می­دانستید دهیاران بودجه را چگونه تصویب می­کنند؟
1. مشخص کردن وظایف دهیاران در سه طبقه؛ وظیفه خدمات اداری، وظیفه خدمات روستایی و خدمات عمرانی روستایی، 2. تعیین هزینه‌ها اعم از؛ هزینه پرسنلی، سرمایه­ای و هزینه های انتقالی، 3. طبقه­بندی درآمدها و منابع تأمین اعتبار، 4. تنظیم فرم­های نهایی و 5. تصویب بودجه توسط شورای روستا.
4.1. روش­های تهیه و تنظیم بودجه[5]
آیا می­دانستید تهیه و تنظیم بودجه در دو مرحله؛ تعیین درآمد و برآورد هزینه انجام می­شود؟
مرحله تعیین درآمد شامل؛ روش سال ماقبل آخر، روش حد متوسط، روش پیش بینی مستقیم، روش سنجیده منظم.
مرحله برآورد هزینه شامل؛ روش بودجه ریزی متداول، روش بودجه­ای برنامه­ای و روش بودجه عملیاتی.
6.1. پیش بینی درآمد در بودجه و تخصیص اعتبارات[6]
آیا می­دانستید نحوه پیش­بینی درآمد دهیاری­ها چگونه صورت می­گیرد؟
1.6.1. مبنای پیشنهاد وصول درآمد برای سال بودجه مورد نظر جمع وصولی درآمد در (سه ماه آخر سال قبل) و وصول قطعی (نه ماه اول سال جاری) است.
آیا می‌دانستید که میزان افزایش پیش­بینی درآمد نسبت به سال قبل و سال تنظیم بودجه باید از یک درصد منطقی برخوردار باشد و چنانچه افزایش فوق‌العاده‌ای در هر یک از منابع درآمدی پیش بینی باشد باید ضمیمه (فرم شماره یک­) شود؟ 
2.6.1. قبل از برآورد درآمد دهیاری‌ها، با توجه به ضرورت­های قانونی باید نحوه تخصیص اعتبارات و درآمدها مشخص شود، بطوریکه به موجب (فرم شماره 2) سهم هر یک از اعتبارات جاری و عمرانی از کل منابع درآمدی و اعتبارات تعیین شود.
8.1. اصلاح بودجه
آیا می­دانستید تغییراتی است که  بر حسب ضرورت در طول سال در ارقام اعتبار بودجه اعمال می­شود، به نحوی که کل درامدها و هزینه­های دهیاری افزایش نیابد، اعمال این تغییرات در بودجه دهیاری و حصول بودجه جدید صورت می­گیرد[7]؟
9.1. متمم بودجه
آیا می­دانستید بیانگر مازاد بودجه و یا تحریک کدهای جدید و ارتقاء کدهای قدیم است و تا 15 بهمن هر سال فرصت تهیه و تصویب آن وجود دارد و در صورتی که دهیاری بخواهد افزایش وصول درآمدها نسبت به پیش­بینی وصول در بودجه را به اعتبار پرداخت هزینه­های وظایف مختلف تشخیص دهد، تنظیم متمم بودجه ضرورت می­یابد[8]؟
10.1. تفریغ بودجه
آیا می­دانستید که تفریغ بودجه عبارت است از صورت مقایسه ارقام پیش­بینی شده در بودجه با درآمدهای وصولی قطعی از یک طرف­ و هزینه­های برآوردی با عملکرد قطعی پرداخت هزینه­ها از طرف دیگر می‌باشد و دهیاری موظف است پس از خاتمه دوره عمل بودجه، به منظور تعیین وضعیت حاصل از اجرای بودجه، تفریغ بودجه را تنظیم نماید[9]؟
2. قوانین مرتبط با بودجه
آیا می­دانستید سال مالی دهیاری یک سال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه همان سال ختم  و برای سال اول به طور استثنایی از تاریخ تاسیس و شروع فعالیت تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود[10]؟
آیا می­دانستید دوره عمل بودجه دهیاری تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتی که تا آخر اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است[11]؟
آیا می­دانستید دهیاری موظف است تا دی ماه هر سال بودجه سال بعد را به شورای روستا ارائه دهد و شورا موظف است تا نیمه اسفند ماه همان سال به بودجه پیشنهادی رسیدگی و قبل از پایان اسفند آن را تصویب و در خدمت دهیار قرار دهد[12]؟
آیا می­دانستید که دهیار می­تواند در صورت نیاز در طول سال مالی و قبل از انقضای آن نسبت به ارایه متمم یا اصلاح بودجه پیشنهادی دهیاری برای اظهار نظر و تصویب نهایی به شورای روستا اقدام نماید[13]؟
آیا می­دانستید دهیار مکلف است حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال بعد تفریغ بودجه و صورت‌های مالی دهیاری را به شورا ارائه نماید و شورا موظف است حداکثر تا پایان تیر ماه نسبت به صورت­های مالی و تفریغ بودجه شورا اعلان نظر مراتب را جهت اقدام لازم قانونی به دهیاری ابلاغ نماید[14]؟
آیا می­دانستید کلیه درآمدهای حاصل از فروش اموال دهیاری­ها به اعتبارات عمرانی تخصیص می­یابد؟
آیا می­دانستید دهیار مکلف است نسخه­ای از بودجه و تفریغ را حداکثر تا ده روز بعد از تصویب به استانداری و وزارت کشور ارسال نماید[15]؟
آیا می‌دانستید اگر شورای اسلامی روستا در رأس موعد مقرر نظرات خود را در مورد بودجه و تفریغ بودجه ندهد، دهیار مکلف است مراتب را با توجه به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به بخشداری، فرمانداری، استانداری و وزارت کشور ارائه دهد[16]؟
آیا می­دانستید دهیار می­تواند اعتبارات مصوب در بودجه را برای هر یک از هزینه فعالیت‌ها تا 10 درصد تغییر دهد به نحوی که از اعتبار کلی بودجه تجاوز نکند[17]؟
1.2. توصیه­های بودجه­ای و ضوابط مالی[18]
آیا می‌دانستید نسبت­هاي جاري و عمراني مقرر براي ردیف‌های ٢٢٠١ و ٢٢٠٢ فرم شماره ٢ دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه دهیاری‌ها اصلاح گرديده به گونه اي که از ١٠ % و ٩٠ % به ترتيب به ٤٠ % و ٦٠ % تغيير می‌یابند؟
آیا می‌دانستید پيش­بيني اعتبار و پرداخت هر گونه وام از محل اعتبارات بودجه مصوب سال به کارکنان و اعضاي شوراي اسلامي روستا ممنوع می‌باشد؟
آیا می‌دانستید ميزان اعتبارات هزينه­هاي وظيفه خدمات اداري شوراي اسلامي روستا (بودجه شورا) در سال 1391 به شرح ذيل تعيين می‌گردد؟
• دهیاری‌های درجه ١ و2 حداکثر معادل پنج درصد ( ٥%) هزينه­هاي جاري، دهیاری‌های درجه 3و4 حداکثر معادل چهار درصد ( ٤%)هزينه هاري جاري و دهیاری‌های درجه 5و6 حداکثر معادل سه درصد ( ٣%) هزينه­هاي جاري .
آیا می­دانستید دهياري­ها مكلفند صرفاً پس از تأمین (­١٠٠ %) هزينه­هاي اجتناب ناپذير پرسنلي و نيز ساير هزينه­هاي قانوني پرسنلي تا پايان سال 1392، نسبت به پيش­بيني هزينه­اي ديگر اقدام نمايند به طوري که در پايان سال هیچ‌گونه کسري اعتبار بابت پرداخته­اي پرسنلي ايجاد نگردد؟
آیا می‌دانستید برآورد ميزان حداقل حقوق کليه نيروهاي تمام وقت در سال 1393 معادل ..... ريال می‌باشد. مبلغ قطعي حداقل دستمزد نيروهاي تمام وقت و پاره وقت در سال آتي توسط شوراي عالي کار مشخص خواهد شد که عنداللزوم بايد از طريق سازوکار اصلاح بودجه مورد عمل قرار گيرد؟
آیا می­دانستید هر دهیاری دارای تعرفه­هایی است که در آن کلیه عوارض و بهای خدمات و درآمدها مشخص شده است[19]؟
آیا می­دانستید دهیاری مجاز به تقسیم مطالبات خود ناشی از عوارض نیست و در مواردی که مؤدی قادر نباشد بدهی خود را به طور کامل بپردازد، به صورت اقساط 36 ماه طبق دستورالعملی که دهیار پیشنهاد می­دهد و به تصویب شورای اسلامی روستا برسد پرداخت می‌کند[20]؟
4.1. گردش عملیات منابع و مصارف دهیاری­ها
آیا می­دانستید پرداخت هزینه­ها در دهیاری­ها در چند مرحله پرداخت می‌شود[21]؟
الف) کار یا خدمتی انجام یا اموالی به تحویل دهیاری درآید و بدین وسیله دینی برای دهیاری ایجاد شده باشد، تشخیص مستند مبلغی که باید به هر یک از طلبکاران پرداخت شود، صدور حواله در وجه طلبکار یا طلبکاران در قبال اسناد مثبت.
آیا می­دانستید که مسئول امور مالی بنا به پیشنهاد دهیار و تایید شورای اسلامی روستا منصوب می‌شود و به اتفاق دهیار در قبال کلیه اقدامات مالی دارای مسئولیت مشترک می­باشد[22]؟
آیا می­دانستید که کلیه پرداخت­های دهیاری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و با رعایت قوانین مربوط به عمل خواهد آمد. این اسناد باید به امضای مشترک دهیار و مسئول مالی دهیاری که ذی‌حساب دهیار است، برسد[23]؟
آیا می­دانستید که استفاده از وجوه حاصل از درامدها، قبل از منظور داشتن آنها به حساب قطعی درامد به هر عنوان حتی به طور علی‌الحساب و یا برای پرداخت هزینه های ضروری و فوری ممنوع است[24]؟
5.1. حسابداری، ممیزی و حسابرسی دهیاری­ها
آیا می‌دانستید کلیه دهیاری‌های کشور مکلفند دفاتر و اوراق و فرم­های حساب­های خود را به طریق دو طرفه تنظیم و از لحاظ نقدی و تعهدی بودن روش حسابداری که برابر دستورالعمل صادره شده از سوی وزارت کشور مقرر خواهد گردید. عمل کند[25]؟
آیا می‌دانستید رسیدگی و ممیزی حساب دهیاری‌ها در سه مرحله؛ به وسیله دهیاری بعد و قبل از خرج، حسابرسی به وسیله منتخب وزارت کشور و رسیدگی نهایی به وسیله شورای اسلامی روستا انجام می‌شود[26]؟
آیا می­دانستید که طرز انجام حسابرسی دهیاری طبق دستورالعملی است که وزارت کشور تنظیم و به دهیاری‌ها ابلاغ خواهد کرد[27]؟
آیا می­دانستید که هزینه حسابرسی از محل اعتبارات دهیاری تأمین می‌شود و برابر قوانین و مقررات مربوط قابل پرداخت می‌باشد[28]؟
6.1.اموال
آیا می­دانستید اموال دهیاری­ها اعم از منقول و غیر­منقول به دو دسته تقسیم می‌شود[29]؟
الف) اموال اختصاصی: اموال اختصاصی دهیار که حق تصرف مالکانه دارد مانند اراضی، ابنیه و اثاثیه و نظایر آن.
ب) اموال عمومی: اموالی که متعلق به روستا است همچون؛ معابر عمومی، خیابان‌ها، میادین و پل‌ها و مانند آن.
آیا می­دانستید که دهیاری مکلف است کلیه اموال غیر منقول اختصاصی دهیاری را طبق مقررات ثبت املاک به ثبت برساند[30]؟
انواع درآمدهای دهیاری ها
درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر)، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی دهیاری، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال دهیاری، کمک­های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی، اعانات و هدایا ودارایی­ها
سایر منابع تأمین اعتبار.
1. درآمدهای ناشی از عوارض عمومی
تعرفه عوارض محلي و هزینه خدمات دهیاری‌ها در اجرای ماده 37 آیین نامه مالی دهیاری‌ها و با رعایت ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره 1 و 3 و ماده 52 و سایر مقررات مرتبط در آن قانون و در اجرای بند 5 و 7 ماده 13 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری­ها و تبصره 1 ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک می‌باشد که نحوه تعیین آن بر عهده دهیاری مربوطه است که توسط شورای اسلامی روستا باید تایید شود.
1.1.درآمدهای ناشی از عوارض وصولی توسط سایر مؤسسات
2.1.عوارض بر ساختمان‌ها و اراضی
1.عوارض سطح روستا
ماده 23: کلیه عوارض و ساختمان­ها و مستحدثات واقع در محدوده روستا عوارض به مأخذ حداکثر یک درصد ارزش معاملاتی مورد عمل دارایی موضوع ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم برقرار می‌شود که توسط دهیاری محل محاسبه و وصول می‌شود.
1- به هر مترمربع اراضی و اعیانی مسکونی مبلغ .............. ریال.
2- به هر مترمربع اراضی و اعیانی تجاری مبلغ ................ریال.
3- به هر مترمربع اراضی و اعیانی کارگاهی و صنعتی مبلغ ........ ریال.
4- به هر مترمربع اراضی بایر واقع در محدوده روستا مبلغ ......... ریال.
شیوه محاسبه عوارض سطح روستا[31]:
عوارض سطح روستا =  مساحت×  قیمت منطقه­ای×  0.01
2.عوارض بر پروانه های ساختمانی
- مدت پروانه ساختمانی دو سال بوده و تمدید آن برای دو بار رایگان است که اعتبار هر تمدید یک سال خواهد بود. در صورت عدم اتمام ساختمان در این مدت، معادل 25%عوارض صدور پروانه احداث زمان تمدید پروانه (زمان مراجعه)، به عنوان عوارض هر تمدید از سال پنجم اخذ خواهد شد.
- تمدید پروانه ساختمانی یک سال بوده و محدودیتی در تعداد تمدیدها وجود ندارد ولی مشمول عوارض تمدید و افزایش سطح روستا و یا عوارض نوسازي مطابق این تعرفه خواهد بود.
- در پروانه­هاي ساختمانی صادره در صورت اتمام مهلت پروانه و تمدیدهاي مقرر با ضوابط (در ساختمان‌های معمولی 3 سال مدت پروانه و 2 بار حداکثر هر بار یک سال) و عدم تکمیل ساختمان، در تمدید سوم مابه‌التفاوت عوارض وصولی قبلی و زمان مراجعه با ضرایب و ضوابط روز محاسبه و دریافت خواهد شد.
- عوارض منصرفين از دریافت پروانه ساختماني در صورتي که پروانه صادر شده باشد با كسر 10 % عوارض پرداختي و در صورت عدم صدور 5% به عنوان كارمزد، مسترد خواهد شد.
عنوان عوارض
زيربناي هر واحد مسكوني تا 100 متر مربع           
زيربناي هر واحد مسكوني از 101 تا 300 متر مربع
زيربناي هر واحد مسكوني از 301 تا 500 متر مربع
زيربناي هر واحد مسكوني بيش از 500 متر مربع    
مقدار عوارض
20000 ريال
25000 ريال
27000 ريال
30000 ريال
 
ب ) عوارض پذيره يك متر مربع از يك واحد تجاري، اداري، فرهنگي و....صنعتي با دهنه و ارتفاع مجاز
طبقات تجاري و خدماتی اداری فرهنگی و... صنعتي.
ارزش منطقه ای
طبقات
مسکونی
تجاری
اداری و خدماتی
صنعتی و کشاورزی
تا 3000 ریال
زیرزمین
p 75/1
P 2
P 5/1
P 75/0
همکف
P 3
P 5
P 4
P 4
اول
P  2
P 4
P 2
P 2
دوم به بالا
P 75/1
P 3
P 5/1
P 5/1
از 3000 به بالا
زیرزمین
P 75/1
P 2
P 5/1
P 75/0
همکف
P 2
P 5
P 4
P 4
اول
P 2
P 4
P 2
P 2
دوم به بالا
P 5/1
P 3
P 5/1
P 5/1
 
 *شیوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمان مسکونی[32]
مساحت زمین× درصد تراکم بنا (سطح اشتغال) = اعیانی مجاز (متر مربع)
قیمت منطقه ای ×  اعیانی مجاز= مبلغ عوارض صدور پروانه ساختمانی
3.عوارض بر مازاد تراکم
1. مازاد بر تراكم پايه و مازاد سطح اشغال عبارت است از تراكمي و يا سطح اشغالي كه مازاد بر تراكم و سطح اشغال عرصه مندرج در طرح هادي ‌باشد؛
٭ عوارض مازاد بر تراكم پايه و مازاد سطح اشغال معادل 50.000 ريال.
4. عوارض حق تفکیک
ماده 7[33] : حق تفکیک: حق تفکیک برای اراضی روستایی به شرح ذیل است محاسبه و از متقاضیان در محدوده و حریم هر روستا توسط دهیاری وصول می‌گردد:               
- تفکیک هر و احد مسکونی باهر مساحت زیربنا مبلغ 300000 ریال.
- تفکیک هر و احد تجاری باهر مساحت زیربنا مبلغ 500000 ریال.
- تفکیک سایر واحدها باهر مساحت زیربنا مبلغ 600000 ریال.
مساحت
ارزش منطقه ای
مسکونی
تجاری
صنعتی
تا 1000 متر مربع
تا 5000 ریال
معادل 20% زمین*p3
معادل 20% زمین*p4
معادل 20% زمین*p3
تا 1000 متر مربع
بیش از 5000 ریال
معادل 20% زمین*p2
معادل 20% زمین*p3
معادل 20% زمین*p3
بیش از 1000 متر مربع
مالک موظف است 20% را به عنوان حق تفکیک به دهیاری واگذار یا معادل قیمت روز و عرف محل به نسبت 20% به دهیاری بپردازد.
نکته:برای تفکیک اراضی، اخذ مجوز تفکیک از دهیاری لازم و ضروری می‌باشد.
5. عوارض تفکیک زمین
ماده 15: املاکي که در داخل محدوده قانوني با کاربري مسکوني يا تجاري واقع گرديده و توسط مالکين تفکيک غير­مجاز انجام گرفته است، مقرر مي­دارد در صورت تطبيق قطعه با ضوابط طرح هادي و رعايت معابر بهاي 10% ارزش روز قطعه در بافت جديد به عنوان سهم دهياري و خدمات عمومي از مالک اخذ گردد. ارزش روز مربوطه توسط هيئت ارزيابي دهياري تعيين خواهد شد.
6.عوارض بر بالکن و پیش آمدگی
با توجه به اینکه طبق بند"ب" ماده 53 آیین­نامه مالی دهیاری‌ها مصوب 19/5/1382 معابر و میادین و پل هاو...روستا جزء اموال عمومی دهیاری بوده و طبق بند 23 ماده 10 و...اساسنامه؛ تشکیلات و سازمان دهیاری­ها فراهم کردن زمینه ایجاد معابر و میادین و پل‌ها و...از وظایف دهیاری می­باشد لذا دهیاری می­تواند در مقابل پیش آمدگی ساختمان در معابر عمومی طبق ضوابط طرح هادی؛ عوارضی تحت عنوان "عوارض پیش آمدگی ساختمان در معابر عمومی "در موقع صدور پروانه مطابق تعرفه عوارض محاسبه و دریافت نماید.
تبصره­: پيش آمدگي آخرين طبقه ساختمان كه به منظور استفاده سايبان احداث شود مشمول اين عوارض نخواهد بود.
٭ زير بناي مفيد معادل p5
٭ بالكن و تراس ( 3 طرف بسته) روپوشيده معادل p3
٭ بالكن رو باز معادل p5/1 که با نرده احاطه شده باشد.
7.عوارض بر معاملات غیر منقول
1- املاك، مستغلات، مستحدثات: معادل نيم درصد مبلغ معامله که به صورت رسمي (در دفاتر) و غيررسمي (به صورت قولنامه) تعيين مي­شود.
شیوه محاسبه:
عوارض معاملات غیر منقول =  قیمت منطقه­ای×  0.05
8. عوارض احداث دیوار
ماده 9:
تبصره 1:مالکين املاکي که داوطلبانه نسبت به عقب کشي ديوار خود مطابق طرح هادي اقدام نمايند مشمول اين عوارض نبوده و دهياري مبلغي دريافت نخواهد کرد.
تبصره 2:برای املاکی که پروانه ساخت اخذ می‌نمایند این عوارض شامل نمی‌شود؛
نکات:  * احداث ديوار در کاربری‌های عمومي و باغ و اراضي زراعي فقط براي بر مشرف به معبر و تا ارتفاع یک متر با مصالح بنايي و بقيه به صورت نرده يا فنس با اخذ تعهد ثبتي مبني بر حفظ وضعيت باغ و مزروعي زمين و اخذ استعلام از مراجعي ذی‌ربط و با رعايت ضوابط طرح هادي مقدور خواهد بود.  * عوارض هر متر مربع احداث ديوار (حداقل هر متر مربع 15000 ريال) می‌باشد.
9. عوارض ايجاد درب اضافي
ماده 10: در صورت تقاضاي مالک جهت ايجاد درب اضافي در ضلع ديگر ملک در شارع عام (همان ضلع داراي معبر) عوارض ايجاد درب به شرح زير محاسبه و دريافت خواهد شد­.
تبصره : در صورت دريافت عوارض حق مشرفيت عوارض اين ماده دريافت نخواهد شد.
(50% ارزش منطقه اي* 25% مساحت عرصه) * «نصف» عرض گذر ) +( طول ضلع ايجاد درب)
10. نحوه بهره برداري از معبر
ماده 13:  1- عرض ‌قابل بهره­برداري از معابر روستا بر اساس مبحث مربوط در نظام مهندسي تعيين و طول معبر قابل استفاده حداكثر به اندازه بر ملك در نظر گرفته ‌خواهد شد.  2- اراضی که پشت جبهه و فاقد بر باشند مساحت قابل بهره برداري از سوي دهياري تعيين خواهد شد.
نحوه محاسبه:
 عوارض ماهانه بهره برداري از معبر معادل 10% ارزش منطقه اي مساحت قابل بهره‌برداري که در زمان مراجعه براي اخذ مجوز استفاده و يا با اعلام کتبي قبلي به هنگام مراجعه براي اخذ پايان کار محاسبه و دريافت خواهد شد.
11. عوارض كسري مساحت کمتر از حد نصاب تفكيك
ماده 16: اين عوارض به مقدار کسری مساحت عرصه قطعات تفكيكي كمتر از حد نصاب تفكيك طرح هادي به شرح زير تعلق می‌گیرد
٭ عوارض كسري مساحت مسکوني p5 و در تجاري p10 به مساحت كمتر از حد نصاب تفكيك تعلق می‌گیرد.
12. سهم دهياري از تفکيک اراضي و از بابت کاربري هاي عمومي
ماده17:
1. مطابق طرح تفصيلي يا هادی، مالک معادل 15% از خالص قطعات تفکيکي مسکوني و تجاري را رايگان به دهياري واگذار خواهد نمود و در صورت عدم امکان واگذاري قطعه يعني صرفاً زماني که سهم دهياري به شکل قطعه يا قطعات مشخص نباشد با قيمت کارشناس رسمي يا هيأت ارزيابي و تصويب کميسيون معاملات دهياري، بهاء آن به دهياري پرداخت خواهد شد.
2. در کاربری‌های غير­مربوطه داخل محدوده روستا از جمله باغ، زراعي و کشاورزي ضمن طي مراحل قانوني تغيير يا تعيين کاربري مسکوني از طريق کميسيون مربوطه، بايد مالک 35% باغ‌ها و 40% زمین‌های زراعي و کشاورزي را به دهياري واگذار نمايد و دهياري نيز کاربري آن را حفظ و فقط در توسعه فضاي سبز و ساير کاربری‌های عمومي (اراضي فاقد کاربری) استفاده خواهد کرد­.
تبصره 1: در تغيير کاربري مسکوني به تجاري سهم دهياري 30% ارزش روز تعيين و اخذ خواهد شد.
13. سهم دهياري از ورود به محدوده روستا
ماده 18: املاک داراي ساختمان وارد شده به محدوده روستا:
چنانچه ‌ملكي‌ به داخل محدود وارد شود و داراي اعياني غير مجاز باشد بعد از رسيدگي به تخلفات ساختماني ‌آن ‌از سوی کمیسیون مقرر در ماده 99 و در صورت ابقاء و يا بلامانع شناخته شدن اعياني آن، به شرح زير اقدام خواهد شد.
1- عرصه تا 1000 مترمربع 20% ارزش روز عرصه؛   ­2- عرصه بيش از 1000 مترمربع 10% ارزش روز عرصه.
14. عوارض حق مشرفيت
ماده20: عوارض حق مشرفيت : 15 % ارزش زمين بعد از اجرای طرح هادی × مساحت عرصه = عوارض حق مشرفيت
15. عوارض فضاي سبز
ماده 24: الف­) معادل 5 درصد عوارض پروانه ساختماني موقع صدور آن جهت توسعه فضاي سبز روستا شامل عوارض زير بنا يا پذيره و تفکيک خواهد بود؛   ب­) معادل 5 درصد عوارض مشاغل که به صورت سالانه براي حرف جهت توسعه فضاي سبز روستا.
16. عوارض حق الارض سالانه معابر جديدالاحداث و ساير معابر
ماده 25: با توجه به هزينه بالاي تملک و اجراي معابر، دهیاری از اول سال 1393 از بابت استفاده شرکت‌های خدماتي از معابر روستا که مالکيت و هزينه هاي اجراي آن مربوط به دهیاری بوده به شرح زير عوارض حق الارض سالانه معابر جديدالاحداث تعلق می‌گیرد :
- در قبال استفاده شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز و برق و مخابرات از هر متر طول معابر تا عرض 80 سانتي متر براي لوله گذاري معادل پنج برابر ارزش منطقه­اي زمان اقدام دريافت خواهد شد. در صورت استفاده بيش از 80 سانتي متر از عرض معابر، 10 برابر ارزش منطقه اي زمان اقدام دريافت خواهد شد.
17. عوارض فعاليت و حرفه
ماده22: حداقل عوارض سالانه فعاليت: هر واحد صنفي مبلغ ............... ريال؛  و مشاورين املاک ....................ريال؛  قصابی‌ها ...................ريال؛
به اضافه 5 درصد موضوع بند ب ماده 25 جهت کمک به توسعه فضاي سبز.
حق افتتاح کسب و بیشه[34]:
حق افتتاح یک‌بار جهت شروع کار و فعالیت صنفی علاوه بر عوارض سالیانه صنف مربوطه، توسط دهیاری از متقاضی اخذ می‌گردد و میزان آن حداکثر 3 برابر عوارض سالیانه صنف مربوطه است.
18.عوارض 0.03 حق النظاره مهندسین ناظر ساختمان و سایر حق نظارت
کلیه مهندسین ناظر ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی، اداری و... که برای اراضی داخل محدوده قانونی روستا اقدام به تهیه نقشه ساختمانی و یا تفکیکی نمایند مکلف به پرداخت 3% از مبلغ دریافتی حق النظاره و نقشه کشی به حساب دهیاری می‌باشند.
19. عوارض کسری پارکینگ و ضوابط احداث  
ماده19: ‌در صدور پروانه ساختمانی کليه ساختمان‌ها، بايستي احداث ‌پارکینگ مطابق ضوابط طرح هادي پيش بيني گردد در مواردي که امکان احداث پارکينگ و يا استفاده از آن با توجه به شرايط زير امکان پذير نباشد وصول عوارض حذف پارکينگ و مصرف آن صرفاً جهت احداث پارکینگ‌های عمومي بلامانع می‌باشد.
٭ مواردي که دهياری به صورت استثنايي می‌تواند بدون تأمين پارکينگ پروانه صادر نمايد به شرح زير است
1 - ساختمان در محلي واقع شود که ورود به پارکينگ مستلزم قطع درختان کهن بوده و قطع آنها مجاز نباشد.
2 - ساختمان در بر معبري قرار گرفته باشد که به علت شيب زياد، وضع و فرم زمين احداث پارکینگ از نظر فني امکان و پيش بيني ورودي پارکينگ از ساير اضلاع ملک مقدور نباشد.
نکته:
در صورت تأمين پارکينگ مورد نياز، تبديل قسمت مازاد پيلوت براي استفاده انباري مسکوني بلامانع خواهد بود­.
P 5 × 25) مترمربع ) مساحت پارکینگ
3.2. کمک از محل 12 در هزار حقوقی گمرکی[35]
معادل دوازده در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول می‌شود از محل اعتباراتی که همه ساله در قوانین بودجه سنواتی کل کشور منظور می‌شود در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها) قرار می‌گیرد تا به نسبت ( 70 %) میان شهرداری‌ها و ( 30 %) میان دهیاری­های سراسر کشور به عنوان کمک پرداخت و به هزینه قطعی منظور شود.
4.2.وصولی از محل مالیات بر ارزش افزوده[36]
الف كليه كالاها و خدمات مشمول نر خ ماده ( 16 ) اين قانون، يك و نيم درصد؛ (%1/5)
ب انواع سيگار و محصولات دخاني، سه درصد ( 3%)
ج انواع بنزين و سوخت هواپيما، ده درصد (%10)
د نفت سفيد و نفت گاز، ده درصد ( 10 %) و نفت كوره پنج درصد ( 5%)
3. بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی دهیاری
1.3.درآمدهای ناشی از بهاء خدمات دهیاری
1.حق آسفالت و لکه­گیری و ترمیم حفاری
ماده26: هزينه حفاری بر اساس دستورالعمل و آئين نامه حفاری و به قيمت روز وصول خواهد شد.
خاکی ........... ریال ،           زیرسازی ........... ریال،                          آسفالت ............. ریال
2.حق کارشناسی و فروش نقشه­ها
الف­) حق کارشناسی بناهای مسکونی عرصه تا 500 متر مربع از قرار هر متر ........ ریال و اعیانی و تا 200 متر مربع از قرار هر متر مربع .....ریال. ب­) حق کارشناسی بناهای تجاری، صنعتی و اداری از قرار هر متر مربع عرصه ...... ریال و اعیانی ........ ریال.
تبصره : برای عرصه و اعیانی بیش از متراژ مذکور به ازای هر متر مربع اضافی 50% مبلغ مذکور دریافت می‌گردد.
3.درآمد حاصل از خدمات و قرارداد پیمانکاری
کلیه پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی که قصد اجرای پروژه عمرانی در محدوده قانونی روستا را دارند مکلفند به پرداخت حق پیمانکاری به مأخذ نیم درصد هر صورت وضعیت به حساب دهیاری مربوطه می‌باشند.
4.درآمد حاصل از فروش جمع آوری زباله
ماده 27: دهیاری در اجرای ماده 8 قانون مدیریت پسماندها در قبال جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی انواع زباله های خانگی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و... متناسب با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و... می­تواند تحت عنوان هزینه جمع آوری و حمل زباله‌ها به شرح زیر دریافت نماید.   *هزينه جمع آوري زباله براي:    واحدهاي مسکوني سالانه ...... ریال؛          مشاغل پر زباله ... ریال.
2.3.درآمد تأسیسات دهیاری
1.درآمد هتل، مهمان‌سرا، پلاژ و سایر مراکز رفاهی دهیاری[37]
واحدهاي ارائه­دهنده خدمات مكلفند(2%) هزينه خدمات ارائه شده (از قبيل اقامت، غذا و غيره) موضوع بند (د) ماده (4) را به عنوان عوارض از مشتريان اخذ نمايند. واحدهای مذكور مستقر در خارج از حريم شهرها مكلفند عوارض مزبور را به حساب تمركز وجوه به نام وزارت كشور (سازمان شهرداري­هاي- دهیاری‌های كشور) كه توسط سازمان امور مالياتی كشور اعلام می‌شود، ‌واريز نمايند.
2.درآمد حاصل از فروش محصولات کارخانجات-کارگاه­های تولیدی دهیاری
كليه كارگاه­هاي توليدي كه در داخل محدوده قانوني روستا فعاليت می‌نمایند. مكلف به پرداخت 0.01 فروش سالانه خود به دهياري مربوطه می‌باشند.
 
[1]- حتما رجوع شود به بندهای الف-س ماده 9آیین نامه مالی دهیاری ها، مصوب1382.5.19
[2] - ماده23، آیین نامه مالی دهیاری ها مصوب1382.5.19
[3] - ماده 29آیین نامه مالی دهیاری ها مصوب1382.5.19
-[4] همان.
[5]- همان، 1389، ص 158
[6]- همان،1389، ص 161
[7]- ماده 34، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
-[8] حسینی، علیرضا؛ 1389، ص176
[9]- همان
-[10] تبصره ماده 29، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19
[11] - ماده30، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[12] - ماده 31، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[13] - تبصره ماده31، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[14] - ماده 32، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[15] - تبصره 4 ماده 32، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[16]- ماده 33، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
-[17] ماده 34، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[18]- بخشنامه بودجه دهیاری ها،1391، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­ها.
-[19] ماده 37، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[20] - ماده 38، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[21]- ماده 40، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[22]- ماده 41، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[23] - ماده 42، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[24] - ماده 44، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[25]- ماده 51، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[26]- ماده 52، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[27]- تبصره 2ماده 52، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
-[28] تبصره3ماده 52، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[29] - ماده 53، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[30] - ماده 55، آیین نامه مالی دهیاری­ها، مصوب 1382.5.19.
[31].  ماده 1 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
-[32] ماده 6 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
-[33] ماده 7 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
.[34] ماده 4 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
[35]. تبصره3- ماده41 مالیات بر ارزش افزوده
.[36] ماده38 ، ماده39- تبصره2 قانون مالیات بر ارزش افزوده.
.[37] بند د ماده4 قانون اصلاح قانون برنامه های سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  کشور.

مطالب چکیده اموزشی دهیاری ها

 

فصل اول:  آشنایی با وظایف، تشکیلات و جایگاه قانون دهیاری­ها

 

1- اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری­ها 

    1.  تعریف سازمان­های دهیاری

آیا می­دانستید که به وزارت کشور اجازه داده شد به منظور اداره امور روستاها سازمانی به نام دهیاری با توجه به موقعیت محل با درخواست اهالی و به صورت خودکفا با شخصیت حقوقی مستقل در روستاها تاسیس نماید. بطوریکه این سازمان‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می‌گردند[1]؟

1-2-  شرح وظایف دهیاری­ها

آیا می­دانستید که وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات چیست[2]؟

1- بهبود وضع زیست محیطی روستا.

2- کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌ها اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و فرهنگی، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح‌ها و پیشنهاد های اصلاحی و عملی در زمینه­های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی‌ربط جهت اطلاع و برنامه­ریزی و اقدام لازم.

3- تشویق روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست­های دولت.

4- همکاری با شورا جهت پیگیری اجرای طرح‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

5- همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط.

6- تأمین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی.

7- همکاری موثر با مسئولان ذی‌ربط جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا.

8- ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا.

9- اجرای مصوبات شورا.

10- همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

11- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آنها.

12- مراقبت و حفظ و نگهداری اموال و تأسیسات عمومی در اختیار دهیاری.

13- همکاری با سازمان­ها و نهاد­های دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آنها.

14- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط.

15- ارسال گزارش­های در خواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.

16- حضور دهیار در زمان و مکان مقرر و پاسخگویی به سؤالات در صورت تقاضای شورا.

17- ارسال گزارش ماهانه فعالیت‌های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری.

18- تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی.

19- وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.

20- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، قهوه خانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماکن غیر بهداشتی به مسئولان ذی‌ربط.

21- برآورد تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب.

22- اهدا و قبول اعانت و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.

23- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، ورزشی و آموزشی، مراکز تفریحی و مجاری آب و توسعه معابر و پیگیری طرح‌ها و نظارت بر اجرای آنها.

24- تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تأمین آب و روشنایی در حد امکان.

25- کمک در احداث تأسیسات تولید و توزیع آب، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی‌ربط (وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، پست، تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی)

26- مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیر.

27- جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار.

28- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول مقاطعه، اجاره و استجاره.

29- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها.

30- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه‌ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا.

31- همکاری در جلوگیری از شیوع بیماری‌های انسانی و حیوانی واگیر و مشترک انسان و دام، اعلام مشاهده این‌گونه بیماری‌ها به مراکز بهداشتی درمانی و دامپزشکی محل یا سایر مراکز ذی‌ربط، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر، بلا صاحب یا مضر.

32- تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناها و آثار باستانی روستا و همکاری با مسئولان ذی‌ربط برای اداره، احداث و نگهداری و بهره برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امکانات.

33- صدور پروانه برای ساختمان‌هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می‌شوند در چهارچوب ضوابط و استاندارد های اعلام شده دستگاه‌های ذی‌ربط، با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 1355/2/22 و سایر مقررات.

34- همکاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانه های کسب.

35- معرفی خانواده های بی سر پرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام و مساعدت به آنها در حد امکانات.

36- همکاری در نگهداری و تسطیح راه‌های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودباوری اهالی روستا و دستگاه‌های ذی‌ربط.

37- مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراکز شهری و نمایشگاه‌های ذی‌ربط.

38- پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد مؤسسات خیریه و صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات فرهنگی.

39- همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی.

40- گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای تسریع در اجرای آنها در جهت اجرای بند (ه) ماده 68 قانون شورا.

41- همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستایی و ارائه پیشنهادهای لازم و تعیین کاربری اراضی واقع در روستا به منظور گنجاندن آنها در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.

42- مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بروی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانی خوار و بار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آنها با هماهنگی مراجع قانونی ذی‌ربط.

43- همکاری با مراجع ذی‌ربط در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب.

44- پیگیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت.

45- اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده و پس از اعلام برای کلیه ساکنان روستا لازم الرعایه است.

46- پیشنهاد نام‌گذاری معابر اماکن و تأسیسات روستا به شورا جهت بررسی ارایه آنها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم.

47- شناسایی زمینه­های اشتغال و مساعدت در جهت تأمین کار برای افراد جویای کار با همکاری دستگاه­های ذی‌ربط.

48- روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند، طرح‌های عمرانی روستا باید در چهارچوب طرح هادی روستا انجام شود.

 


-[1]  ماده واحده تاسیس قانون تاسیس­ دهیاری­های خودکفا در روستاهای کشور مصوب 1377.4.14

[2]- ماده10اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها مصوب 1380.11.21

صندوق تامین جمعی سرمایه چیست؟


 
انقلاب بُن‌مایه‌گذاری جماعتی (Crowdfunding)(تأمین جمعی سرمایه)
زمینه‌ای برای تأمین سرمایه کسب‌وکارهای نوپا
خواندن و به‌کارگیری یافته‌های کتاب «انقلاب تأمین مالی جمعی بستری برای تأمین مالی کسب‌وکارهای نوپا» تألیف دکتر سعید زرندی و محسن افشارپور و سجاد عساکره انتشارات بورس را برای همه سیاستمداران، علاقه‌مندان به پیشرفت کشور توصیه می‌کنم و برای خرید با شماره تلفن 88648192 و 64084000 هماهنگی فرمایید.
برداشت‌هایی از کتاب برای کمک به ایجاد انگیزه در خواندن:تأمین جمعی سرمایه شیوه نوینی است برای تأمین سرمایه که از اینترنت برای تسهیل در جمع‌آوری استفاده می‌شود.در سال 1876 میلادی مجسمه آزادی آمریکا از این طریق تأمین مالی شد و در ایران سی‌وسه پلساخت مجسمه آزادی آمریکا در فرانسه با شعار «بیایید منتظر کمک میلیونرها نشویم تا به ما پول دهند. این هدیه‌ای از میلیونرهای فرانسه به میلیونرهای آمریکا نیست، بلکه هدیه‌ای است از همه مردم فرانسه به‌تمامی مردم آمریکا.»وبگاه‌های واسط نقش اصلی تأمین سرمایه را عهده‌دار هستند.سکوهای واسط در ابتدای سال 2016 به بیش از 2900 عدد رسیده است.تأمین جمعی سرمایه به ترتیب از طریق چهار روش اهداء، پاداش، وام، سهام و یا ترکیبی انجام می‌شود و هر چه به روش سهام نزدیک می‌شویم مدل پیچیده‌تر است و روش سهام از سال 2011 توسط وبگاه میکرو ونچر شروع شد.جایگاه تأمین جمعی سرمایه در شکل زیر دیده می‌شود:
 
 
نوآوری باز
ظهور اینترنت
وب 2
جمع سپاری
تأمین جمعی سرمایه
 
  
جایگاه تأمین جمعی (سرمایه)
 
 به‌کارگیری تأمین جمعی سرمایه در بخش‌هایی نظیر کارآفرینی، مسائل اجتماعی، پروژه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و صاحبان ایده بسیار سودمند است.شبکه‌سازی جزء اصلی هر فرایند تأمین جمعی سرمایه است.سه ویژگی وب 2 یعنی اختیار عمل، همکاری و مشارکت به کاربران امکان تولید محتوا را می‌دهد به‌طوری‌که این فرصت تعامل را بین افراد فراهم می‌کند و با این مشارکت مبادرت به خلق ارزش کنند و در نتیجه قابلیت کارآفرینان را افزایش می‌دهد.در وب 1 ارتباط یک‌طرفه و فقط خواندنی است، بین صفحات، پیوند فرامتنی است و کار با آن پیچیده و فنی است ولی در وب 2 که معروف به وب مشارکتی است محتوا توسط کاربران تولید می‌شود و همین امر باعث سهولت در استفاده شده است؛ به‌عبارت‌دیگر وب 2، وبی دوطرفه است که مصرف‌کنندگان اطلاعات، خود تولیدکنندگان اطلاعات هستند که خرد جمعی را منجر شده‌اند.تفاوت پایگاه‌های مشابه با دو رویکرد وب 1 و وب 2 را هم در جدول صفحه 34 ببینید:

 

 تفاوت نوآوری بسته و نوآوری باز را در جدولی مقایسه‌ای در صفحه 49 ببینید:
جمع سپاری به‌طور خلاصه به معنای استفاده از ظرفیت انبوه جامعه برای پیشبرد اهداف سازمان است.جمع سپاری یک نوع برون‌سپاری است با این تفاوت که در جمع سپاری فعالیت موردنظر به یک اجتماع بزرگ‌تر سپرده می‌شود، درحالی‌که در برون‌سپاری فعالیت به یک گروه و یا فرد معین داده می‌شود. دو فرض اصلی در جمع سپاری وجود دارد اول اینکه عملکرد و خروجی اجتماع بهتر از عملکرد و خروجی یک خبره است و فرض دوم این است که هزینه جمع سپاری به یک جمعیت کمتر از هزینه برون‌سپاری است.تفاوت جمع سپاری و نوآوری باز را در شکل زیر ببینید:
 
اجتماعات متن‌باز
اجتماعات نوآوری کاربر
جمع سپاری
 
 
نوآوری کاربر پیشرو
 
کاربر
 
 
نوآوری باز
 
سازمان
برخط
برون‌خط
 
ارتباط میان رویکردهای مختلف نوآوری مشارکتی مبتنی بر اینترنت (2011 stanoevska)
 
 جمع سپاری به سه دسته تقسیم می‌شود: فعالیت‌های ساده، پیچیده و خلاقانهسه عنصر کلیدی جمع سپاری در شکل زیر نشان داده‌شده است:
 
 
جمعیت
جمع سپاری
ارائه پاسخ‌ها
فراخوان و اعلام عمومی
ارسال درخواست یا مسئله
ارزیابی پاسخ‌ها و انتخاب نهایی
تملیک پاسخ‌ها و ارائه پاداش
سکو
 
 
 فرآیند جمع سپاری (منبع: نویسندگان)
 
 تأمین جمعی سرمایه را یک فراخوان عمومی از طریق اینترنت، برای تأمین منابع مورد نیاز به‌صورت کمک بلاعوض، تبادل انواع پاداش و یا سهام به‌منظور حمایت از ابتکارات در رسیدن به اهداف مشخص توصیف کرد.کشور برزیل با برنامه‌ای به نام اینوار به‌عنوان محرک افزایش سرمایه در این کشور راه‌اندازی کرده است. جا دارد در کشورمان به‌زودی چنین برنامه‌ای را تهیه و تصویب کنیم.عوامل چهارگانه تعیین‌کننده منبع تأمین جمعی سرمایه (خطرپذیری، افق زمانی، جمع سرمایه‌گذاری و بازده)در شکل صفحه 77 به منابع 15 گانه تأمین سرمایه کارآفرینان اشاره‌شده است و اشتباهی که مسئولین در ایران می‌کنند و انتظار دارند در تمامی مسیر فقط بانک‌ها به کارآفرینان کمک کنند درصورتی‌که در مسیر تبدیل ایده به محصول و خدمت نوع تأمین مالی و همچنین تأمین‌کننده فرق می‌کند.

 
 میزان خطرپذیری منابع مختلف تأمین سرمایه در مراحل توسعه کسب‌وکار در شکل صفحه 84 نشان داده‌شده است.
برخلاف فرشتگان کسب‌وکار که بر روی «شبکه افراد ثروتمند» تمرکز دارد، تأمین جمعی سرمایه بر روی انبوه مردم «عادی»، افرادی با درآمد کمتر که برای اجرای پروژه‌های خاص مشتاق‌تر هستند تمرکز دارند.تاریخچه تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال 1959 میلادی در نیویورک برمی‌گردد.طبق گزارش انجمن ملی مراکز رشد آمریکا حدود 4210 مرکز رشد در آمریکا و بیش از 3000 مرکز رشد در جهان برشمرده است.شتاب‌دهنده وای کامبینیتور (Y Combinator) اولین شرکتی است که در سال 2005 میلادی آغاز کرد.طبق آمار دره سیلیکون اکنون بیش از 3 میلیون نفر را در خود جای‌داده و تا تاریخ 3 ژوئن 2016 موفق شده برای 1545805 نفر شغل ایجاد کند. 55 درصد از جمعیت این ناحیه را افراد زیر 40 سال تشکیل می‌دهند.52 درصد از جمعیت این ناحیه را افرادی تشکیل می‌دهند که تحصیلات دانشگاهی کمتر از لیسانس دارند. 27 درصد لیسانس دارند و 21 درصد افراد دارای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی هستند. همچنین 32 درصد از جمعیت این ناحیه را افراد آسیایی تشکیل می‌دهند.بر اساس اطلاعات پایگاه داده شتاب‌دهنده‌های سازمانی تا تاریخ 21 فوریه 2016 هفتاد شتاب‌دهنده سازمانی فعال در جهان وجود دارد.هدف اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه کسب حداکثر بازگشت سرمایه در یک دوره زمانی مشخص و نه‌چندان بلند معمولاً 1 الی 9 ساله است ازاین‌رو این‌ها صرفاً در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری حضور دارند و بعد از چند سال به دنبال «راهبرد خروج» از سرمایه‌گذاری یعنی نقد کردن اصل سرمایه و سود آن هستند. دو شیوه اصلی برای خروج از یک سرمایه‌گذاری جسورانه وجود دارد. عرضه عمومی اولیه که در آن سهام شرکت در بازار بورس عرضه عمومی شده و همگان می‌توانند سهام شرکت را بخرند عرضه سهام گوگل از این سنخ بود. شیوه دیگر، ادغام و تملک که در آن یک شرکت معمولاً بزرگ‌تر اقدام به خرید شرکت کوچک‌تر می‌کند و از خلال آن سرمایه‌گذاران جسورانه می‌توانند سهم خود را نقد کنند و از خیل سرمایه‌گذاران خارج شوند خریداری اسکایپ توسط مایکروسافت از این نوع است.عرضه اولیه سهام، یک شرکت را قادر می‌سازد تا با همکاری سرمایه‌گذاران، بدهی‌های خود را پرداخته و سرمایه خود را افزایش دهد. در اصل فروش سهام در اولین بار منابع مالی را به شرکت وارد می‌کند.مزایای تأمین سرمایه جمعی: شبکه‌سازی، تعریف روابط غیررسمی، توسعه کارآفرینی، اعتبارسنجی، کاهش خطرپذیری، جمع سپاری و بهبود ایده و بازاریابی و تبلیغات و ...
 
 بنابراین تأمین جمعی سرمایه علاوه بر تأمین منابع مالی اولیه، کارکرد بسیار مهمی در بازاریابی دارد و یکی دیگر از کارکردهای آن ارتقای عملکرد است.یکی از چهار مدل اصلی وبگاه‌های واسط، مدل پاداش و یا پیش‌فروش است. در این مدل مشارکت‌کنندگان محصول تولیدی کارآفرین را پیش‌خرید کرده و بازار ابتدایی محصول را فراهم می‌کنند.ارتباط شبکه‌ای یکی از کارکردهای بسیار مهم در تأمین جمعی سرمایه است و راهبردی به‌مراتب بالاتر از نتایج مالی آن است.امروزه اعتماد بیشتر، در روابط افقی است تا عمودی، لذا مصرف‌کنندگان بیشتر به یکدیگر اعتماد می‌کنند تا به شرکت‌ها، 90 درصد مصرف‌کنندگان به توصیه آشنایان و 70 درصد از این افراد به نظرات سایرین که بر روی اینترنت قرار گرفته است اعتماد کرده‌اند.دستورالعمل‌های تجارت الکترونیکی تصریح می‌کند که سکوها و صاحبان پروژه می‌باید خودشان و هدف فعالیتشان را معرفی کنند. یکی از مواردی که از کلاه‌برداری جلوگیری می‌کند قوانین و آیین‌نامه پول‌شویی است که باعث شده مبدأ و مقصد پول مشخص باشد و مسیر انتقال پول معلوم شود.سه بازیگر اصلی تأمین جمعی سرمایه عبارتند از: سکوی واسط، مشارکت‌کنندگان و کارآفرینتأمین جمعی سرمایه یک بازار دوسویه به شکل زیر است:
                                                سکوی تأمین مالی جمعی                                               
 
قانون
قانون
  
کارآفرین صاحبان ایده                                                                                  اجتماع
تراکنش‌ها
بازار دوسویه تأمین مالی جمعی (2006 van Alstyne، parker، Eisenmann)فرایند تأمین جمعی سرمایه در شکل صفحه 125 درج‌شده است.
عوامل تشکیل‌دهنده سکوهای تأمین جمعی سرمایه به شکل زیر است:
 
وب 2
برون‌سپاری
اجتماع
منابع مالی
شناخت تأمین
جمعی سرمایه
سکوی تأمین  جمعی سرمایه
 
 
 عوامل تشکیل‌دهنده سکو‌های مالی جمعی (2013، Danmayr)سکو در ابتدا نقش ارزیاب را بر عهده دارد و امکان‌سنجی پروژه‌ها را انجام می‌دهد و در بعضی موارد این نقش به مشاوره فنی، بازار و مالی هم ارتقا پیدا می‌کند؛ و در مرحله بعد نقش ترویجی را بر عهده داشته و پروژه‌های گزینش‌شده را در معرض عموم قرار می‌دهد. در این نقش مدیریت ارتباط با مشتری را نیز انجام می‌دهد تا بتواند ارزش‌های متفاوتی را برای دسته‌های مختلف افراد و مشارکت‌کنندگان ایجاد کند و در مرحله دیگر نقش نظارتی را بر عهده داشته تا بتواند این اطمینان را به مشارکت‌کنندگان بدهد که کارآفرین سرمایه جمع شده را در محل صحیحش خرج کرده و توانسته به تعهداتش عمل کند.برای ایجاد و حفظ یک اجتماع برخط پنج چالش اصلی وجود دارد که شامل راه‌اندازی اجتماع، جذب اعضا، تعهد انگیزشی، مشارکت انگیزشی و نظارت بر صحت و عملکرد اجتماع است.عوامل تحریک‌کننده برای شکل‌گیری اجتماع برخط: آموزش به تازه واردین، هماهنگ کردن مشارکت، انگیزه مشارکت، مدیریت رفتار، تقویت تعهد.انگیزه مشارکت‌کنندگان در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند:
گروه اول افرادی هستند که انگیزه غیرمادی دارند. مهم‌ترین تأکید در این نوع پروژه اهداف غیرانتفاعی و اجتماعی است.
گروه دوم افرادی هستند که انگیزه مشارکت آن‌ها برای کسب سود است. در اینجا مشارکت‌کننده به‌وضوح دنبال اهداف تجاری مانند سرمایه‌گذاری در یک پروژه تجاری، پروژه تحقیق و توسعه و غیره است.
 
 
گروه سوم افرادی هستند که انگیزه مشارکت آن‌ها به‌صورت میانه تعریف می‌شود. این افراد علاوه بر اینکه دنبال کسب سود هستند در کنار آن انگیزه‌های معنوی را نیز دنبال می‌کنند.کارآفرینان و صاحبان ایده با راه‌اندازی صفحات مختص به پروژه خود در سکوهای واسط تأمین جمعی سرمایه علاوه بر معرفی محصول، خدمت و یا نیاز خود، جامعه‌ای از افراد علاقه‌مند به موضوع خود را ایجاد می‌کنند.انتخاب بازه زمانی مناسب بین 30 الی 39 روز و اگر سی روز کم باشد تمدید به
60 روز مناسب است.شروع قوی و پایان قوی در 3 روز اول و 3 روز آخر زمان‌بندی کمپین جمع‌آوری‌شده است.برای نمونه شروع قوی، صاحبان کمپین برای این کار فیلم ویدئویی را ساختند که 80 هزار دلار هزینه داشت.زیست‌بوم تأمین جمعی سرمایه: فناوری، فرهنگ، اجتماع و قانونچارچوبی برای ترویج تأمین جمعی سرمایه: شفافیت در قوانین، مشروعیت دادن به سکوهای تأمین جمعی سرمایه، تأمین سرمایه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و محافظت از سرمایه‌گذارانانگیزه‌های شرکت‌کنندگان در تأمین جمعی سرمایه در شکل زیر نشان داده‌شده است:
 
اهدای جمعی
پاداش
وام‌دهی جمعی
خرید سهام جمعی
 
 
 انگیزه‌های شرکت‌کنندگان در تأمین جمعی سرمایه (2010، Schwinbacher،Lambert)
 
 
 
 
 
 
مدعی فرعی تضمین سرمایهمدل‌های تأمین جمعی سرمایه در شکل زیر نشان داده‌شده است:
 
مدل فرعی حفظ سرمایه
خرید سهام
مدل فرعی باشگاه
مدل فرعی هولدینگ
مدل فرعی تضمین سرمایه
مدل‌های کسب‌وکار
سکوهای تأمین
جمعی سرمایه
پاداش
اهدا
وام‌دهی
وام فرعی وام‌های کوچک
  
مدل‌های تأمین جمعی سرمایه (منبع: نویسندگان)
 یکی از ویژگی‌های سکوی واسط خوب پاسخگو بودن است به‌طوری‌که سؤالات و ابهامات احتمالی کاربران در کمتر از 5 دقیقه توسط سکو پاسخ داده می‌شود.برای اجرای یک کمپین موفق تأمین جمعی سرمایه «شما نباید صرفاً یک محصول به مردم بفروشید، شما باید به آن‌ها یک رؤیا بفروشید.»مدل تضمین آستانه در تأمین جمعی سرمایه به شکل زیر است:
                                                                              ادامه کمپین            سرمایه
                                               شروع پروژه                  تأمین مالی
                                                                                                         حد سرمایه
                                              شکست پروژه               ادامه کمپین
                                                                              تأمین مالی
                               زمان
                                                                  حد زمان
مدل تضمین آستانه در تأمین جمعی سرمایه (منبع: نویسندگان)
 
 در سکوی ایندیگوگو تأمین سرمایه با مدل حفظ سرمایه، سرمایه‌گذاری انعطاف‌پذیر نامیده می‌شود و در این مدل سکو کارمزد بیشتری نسبت به زمانی که تأمین سرمایه کامل انجام‌شده است دریافت می‌کند.www.launchgood.com یک سکوی تأمین جمعی سرمایه است که برای جامعه مسلمانان در سرتاسر جهان تمرکز دارد و در اکتبر 2013 در دیترویت ایالت میشیگان آمریکا راه‌اندازی شد و این سکو با تمرکز بر جمعیت 2 میلیارد نفری مسلمانان در سراسر جهان سعی کرده است تا سکویی با این جامعه هدف ایجاد کند. در معرفی این سکو حدیثی از حضرت محمد (ص) آمده که عبارت است از «مؤمن مانند باران است، هر جا که ببارد، سودمند است.»
مقایسه سکو لانچ گود با سکوهای برتر دنیا (2016، Launchgood)
نام سکو
نرخ موفقیت کمپین
میانگین مبلغ مشارکت در هر کمپین
میانگین مبلغ تأمین مالی هر پروژه
لانچ گود
51 درصد
110 دلار
10،000 دلار
کیک استارتر
37 درصد
75 دلار
7،400 دلار
گوفاندمی
کمتر از 10 درصد
کمتر از 40 دلار
2،432 دلار
ایندیگوگو
کمتر از 10 درصد
کمتر از 40 دلار
کمتر از 1،500 دلار
 مقایسه سکوی لانچ گود با سکوهای برتر دنیا در جدول فوق است:انجمن ارتباط بین مسلمانان آمریکا – فلوریدا، سازمان مردم‌نهاد به دنبال این است که بتواند مجتمع جدیدی را در محل قبلی خود بسازد و مکانی مرکزی برای اجتماع مسلمانان برای مبارزه با نژادپرستی و اسلام هراسی علیه مسلمانان درست کند پاداش مشارکت در این پروژه به شرح زیر است:
به ازای یک دلار دعا و تشکر، به ازای 100 دلار ثبت اسم اهداءکننده به‌عنوان حامی ساخت بر روی دیوار اسامی مشارکت‌کنندگان، به ازای 1000 دلار ثبت اسم اهداکننده بر روی یک آجر ساختمان اصلی، به ازای 25000 دلار نام‌گذاری یکی از سالن‌های اجلاس به نام اهداکننده و در ازای 50000 دلار نام‌گذاری یکی از ساختمان‌های اصلی به نام اهداکننده است.
 
 حوزه‌های فعالیت سکو‌های تأمین جمعی سرمایه (منبع: نویسندگان)
1
کسب‌وکار
صنایع‌دستی، خرده‌فروشی، خدمات
2
اجتماعی
خیریه، خانواده، ازدواج، مسکن
3
ورزشی
مسابقات، هزینه‌های کمکی ورزشکاران
4
دانش‌بنیان
فنّاوری، لیزر، نانو، فناوری اطلاعات
5
دینی
همایش‌های مذهبی، مراسمات
6
سرگرمی
سفر، بازی، توریسم
7
هنر
تئاتر، موسیقی، فیلم، طراحی، کمدی
8
آموزش
انتشارات، عکاسی، روزنامه‌نگاری، تحصیلی
9
محصولات غذایی
کشاورزی، تهیه خوراک، نوشیدنی
10
محیط‌زیست
حفاظت از طبیعت، حیوانات
11
سلامت
هزینه‌های درمانی، تناسب‌اندام
12
مالی
تسویه وام، تسویه خرید اعتباری
 
 
  حوزه‌های فعالیت سکوهای تأمین سرمایه جمعی طبق جدول زیر است:
ردیف
عنوان
درصد
1
دانش‌بنیان
2/3
2
روزنامه‌نگاری، عکاسی و انتشارات
5/3
3
فناوری اطلاعات و ارتباطات
6/4
4
هنر
8/4
5
طراحی و مد
5/5
6
انرژی و محیط‌زیست
9/5
7
موسیقی
5/7
8
فیلم و هنرهای نمایشی
9/11
9
کسب‌وکار و کارآفرینی
9/16
10
موضوعات اجتماعی
4/27
دسته‌بندی فعالیت‌های برتر سکوهای تأمین جمعی سرمایه در سال 2013 (2013، Venturebeat)
 
 
 
ردیف
عنوان
درصد
سال 2013
سال 2014
1
روزنامه‌نگاری، عکاسی و انتشارات
87/8
5/5
2
فناوری اطلاعات
77/1
62/1
3
هنر
16/1
96/0
4
طراحی و مد
81/1
68/1
5
انرژی و محیط‌زیست
24/1
2/1
6
مسکن و زمین
33/1
61/1
7
دانش‌بنیان
23/6
16/6
8
موسیقی
93/9
36/4
9
فیلم و هنرهای نمایشی
95/4
54/4
10
مسائل اجتماعی
97/11
13/12
11
کسب‌وکار و کارآفرینی
08/20
85/18
12
سایر موارد
66/30
26/41
 
مقایسه تغییرات حوزه‌های فعالیت سکوهای دنیا در دو سال 2013 و 2014 (2016، Crowdfundinsider)
 مقایسه تغییرات حوزه‌های فعالیت سکوهای دنیا در دو سال 2013 و 2014بازار تأمین جمعی سرمایه به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه، در دوران طفولیت به سر می‌برد، اما دارای بازار بالقوه قابل‌توجهی است. تخمین زده می‌شود که 344 میلیون خانواده در کشورهای درحال‌توسعه وجود دارند که قادرند در تأمین جمعی سرمایه مشارکت کنند. این خانوارها درآمد سالانه 10 هزار دلار آمریکا دارند و می‌توانند 25 درصد از درآمد سالانه خود را به موضوعات تأمین جمعی سرمایه در مدل‌های مختلف اختصاص دهند.در حال حاضر صاحبان ایده نیز در حال تغییر در انتخاب منبع تأمین سرمایه از سرمایه‌گذاران جسورانه به سمت مشارکت‌کنندگان در کمپین‌های تأمین جمعی سرمایه هستند به این دلیل که سرمایه‌گذاری خصوصی در حال تغییر به‌صورت برخط است.میزان حجم سرمایه‌گذاری از طریق تأمین جمعی سرمایه در جهان برحسب میلیارد دلار در سال 2012 معادل 7/2 و در سال 2013 معادل 1/6 و در سال 2014 معادل 2/16 و در سال 2015 معادل 4/34 بوده است.تعداد سکوهای فعال در دنیا در دسامبر 2014 برابر 1250 و تا آوریل 2016 به 2968 سکو رسیده است.بیشترین رشد سکوها مربوط به آسیا با رشد 320 درصدی بوده است.
 
 حجم سرمایه‌گذاری به تفکیک مدل و سال برحسب میلیارد دلارچارچوب قوانین مدل وام‌دهی تأمین جمعی سرمایه در کشورهای مختلف در جدول زیر است:در سال‌های اخیر کارآفرینی مبتنی بر نیاز روند کاهشی داشته است و کارآفرینی مبتنی بر فرصت رشد پیدا کرده است. کارآفرینی مبتنی بر فرصت زمانی تحقق می‌یابد که محیط اقتصادی پیرامون، فرصت‌های زیادی را به جامعه معرفی می‌کند و نتیجه آن رشد و توسعه کسب‌وکار و در گام بعدی اشتغال‌زایی است اما در کارآفرینی مبتنی بر نیاز افراد به این دلیل که هیچ فرصت دیگری برای اشتغال ندارند چنین کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کنند. با مقایسه دو تعریف ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که کارآفرینی مبتنی بر فرصت به این دلیل که بر ایجاد فرصت با ارزش‌افزوده است و با نوآوری همراه است ارزشمندتر است و موجب توسعه کسب‌وکار و در نهایت توسعه اقتصادی کشور می‌شود؛ و کارآفرینی مبتنی بر نیاز فاقد کیفیت‌هایی چون نوآوری، رشد بالا، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بالا است.
 
 
 چارچوب قوانین مدل وام‌دهی تأمین مالی جمعی در کشورهای مختلف (2014، SEBI)
روش قانونی
شرح
کشورها
بدون نظارت و کنترل
در این کشورها قوانین وام‌دهی در بازار معاف یا مستثنی می‌باشند و مشمول مالیات نمی‌شوند.
برزیل، چین، مصر، کره جنوبی
قوانین واسطه
این قوانین سکو‌های وام‌دهی را به‌عنوان واسطه به‌حساب می‌آورند و نیاز به ثبت سکو به‌عنوان واسطه است و دیگر قوانین لازم به اختیار قانونی در هر کشور بستگی دارد.
استرالیا، نیوزیلند، آرژانتین، برزیل
قوانین بانکداری
این سکو‌ها وام‌دهی را مانند بانک‌ها نظارت می‌کنند.
فرانسه، آلمان، ایتالیا
مدل آمریکا
یک روش دووجهی اجرا می‌شود. در اولین گام مستلزم ثبت کردن سکو‌های وام‌دهی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار است. همچنین در مرحله دوم نیازمند درخواست مجوز مدیریت کسب‌وکار که مبنای آن در هر ایالت متفاوت است.
آمریکا
ممنوع
مدل وام‌دهی تأمین مالی جمعی بر اساس قوانین کشور ممنوع هست.
 

ابوبکر البغدادی شخصیت سلطان الواعظین صاحب شبهای پیشاور را نشانه رفت

با نگاهی به گریم ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش که توسط استکبار جهانی تربیت شد و حمایت با هدف از بین بردن محبوبیت شیعه در جهان طراحی شده است.

 

 

حکیم بزرگ سلطان الواعظین صاحب کتاب مشهور شبهای پیشاور که از نافذ ترین ادله و دلایل اثبات حقانیت اهل بیت به شمار می رود کسی بود که باید تضعیف می شد..با نگاهی به تصاویر خود این موضوع را قضاوت کنید..

درود بر روح پر فتوح این شهید بزرگوار

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.shia-news.com%2Ffiles%2Ffa%2Fnews%2F1390%2F7%2F19%2F12006_357.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.shia-news.com%2Ffa%2Fnews%2F26802%2F%25D8%25BA%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25B1-%25D8%25BA%25D8%25B1%25D8%25A8%25D8%25AA-%25D9%2582%25D8%25A8%25D8%25B1-%25D8%25B5%25D8%25A7%25D8%25AD%25D8%25A8%25D8%25B4%25D8%25A8%25E2%2580%258C%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C-%25D9%25BE%25DB%258C%25D8%25B4%25D8%25A7%25D9%2588%25D8%25B1-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D8%25B4%25D9%2587%25D8%25B1-%25D8%25A7%25D9%2587%25D9%2584%25E2%2580%258C-%25D8%25A8%25DB%258C%25D8%25AA-%25D8%25B9%25D9%2584%25DB%258C%25D9%2587%25D9%2585-%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2585&docid=qdfnYnEllByqjM&tbnid=22s13sFDco5ceM%3A&vet=10ahUKEwjcxpPuyOjhAhW3A2MBHQZGCPwQMwhLKBAwEA..i&w=280&h=200&bih=657&biw=1024&q=%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%B8%D9%8A%D9%86&ved=0ahUKEwjcxpPuyOjhAhW3A2MBHQZGCPwQMwhLKBAwEA&iact=mrc&uact=8

نمایشگاه توانمندی مشاغل خانگی

این نمایشگاه با حضور فعالان حوزه مشاغل خانگی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد بلوار میثاق از 5 لغایت 10 اسفند برقرار است....بسیار متنوع و آموزشی است برای کارآفرینان نوپا

بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آگاهی‌های زیست‌محیطی روستاییان (مطالعه موردی: دهستان جاغرق شهرستان بینال

غلامرضا خوش فر ؛ 2 صادق صالحی؛ 3 زینب وصال؛ 4 محمدرضا عباس زاده
1استادیار گروه علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه گلستان
2استادیار جامعه شناسی محیط زیست دانشگاه مازندران
3دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا- برنامه ریزی روستایی دانشگاه گلستان

4دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه

چکیده     امروزه هدف نهایی حفاظت از محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی­های زیست­محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست­محیطی در سطوح مختلف اجرایی می­باشد. در این رابطه روستاها به عنوان یکی از مکان­های قابل زیست، با توجه به نزدیکی خاصی که به طبیعت پیرامون خود دارند، بیشترین تأثیر را هم بر محیط گذاشته و هم بیشترین تأثیر را از محیط پیرامون خود می­گیرند و از این نظر بیشترین ارتباط با محیط را دارند. لذا آگاهی آنان از مسائل زیست­محیطی پیرامون خود ضروری تلقی می­شود. به همین دلیل پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان آگاهی زیست­محیطی روستاییان ساکن در دهستان جاغرق می­باشد. بدین منظور از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده گردیده است. که براساس فرمول کوکران، نمونه­ای به تعداد 336 نفر از خانوارهای روستایی منطقه مورد مطالعه به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شده است. در تجزیه و تحلیل آماری داده­­های پژوهش از نرم افزار SPSS و آزمون­های تحلیل همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده گردیده است. بطوریکه یافته­های تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل­(ابعاد ­اجتماعی: مؤلفه­های فردی، رفتاری- روانشناختی، فرهنگی- اجتماعی و میزان مصرف رسانه­ای) با متغیر وابسته(میزان آگاهی­های زیست­محیطی) رابطه معناداری در سطح 99/0 درصد وجود دارد. همچنین براساس تحلیل رگرسیون گام به گام، پنج متغیر(­استفاده از رادیو، تعامل با دیگران، ارتباطات اجتماعی در سطح محلی و فرامحلی، مشارکت در امور روستا و سن) بیشترین تأثیرات را در میزان آگاهی­های زیست­محیطی روستاییان داشته اند.

 

درود بر همه علاقمندان به حوزه روستا

15 مهر ماه هر سال به مدت یک هفته بزرگداشت روستاست...

اگر نظرات دوستان در هر چه بهتر برگزار کردن این روز ارایه شود بسیار نافع خواهد بود.

دهکده شهری الگوی مناسب برای روستاهای حاشیه شهرهای بزرگ

با وسیع شدن شهرها و افزایش آلودگی ناشی از جمعیت و عدم رعایت اصول زیست محیطی در زندگی شهری، ارائه مدلی کارآمد برای زیست در مناطق روستائی حاشیه کلان شهرها بسیار مورد نیاز است..در ادامه مقاله ای در این زمینه را بخوانید....

ترس دشمنان ایران اسلامی از چیست؟

امام خمینی (ره):....هنوز نام و یاد و کلام و منش و دستورات امام لرزه بر اندام و کاخهای اسکبار جهانی می اندازد و ان شالله تا انقلاب جهانی ادامه یابد.

شهدای اسلام: آنانکه گفتند الله و در دین و آئین خود استقامت نمودند.. نام و خاطره دلاوریهای ایشان از بمب اتمی و هسته ای برای دشمن ما خطرساز تر است...جوانان امروز با یاد و راه شهدا قادرند سنگین ترین حمله های فیزیکی و روانی دشمن را خنثی کنند چون شهدا فرهنگ ایثار را با خون خود در ایران و جهان معرفی کردند.

علم: سلاحی برنده که دشمنان بویژه در انحصاری نمودن آن تلاش نموده و هر زمان فرزندی از ایران اسلامی به رتبه ای چشمگیر دست یابد برایش توطئه می کنند.

ایمان: تزکیه و تعلیم و تعلم... همیشه عالم بی تقوا بعنوان آفت جوامع نامیده می شود..

فرهنگ: ایران بعنوان صادر کننده فرهنگ اسلامی با سابقه طولانی در حکمرانی بخش بزرگی از جهان را در کارنامه خود دارد. هنوز کشورهای غربی با موانع اجتماعی بزرگی روبرو هستند که ناشی از پوچ گرائی است.

و اما....

سلاح دشمن در مقابله با ما چیست:

1- رسانه: انحصار مراکز اطلاعات و رسانه در جهان در اختیار ابرقدرتهاست. بزرگترین سلاحی که بر مغزهای بشریت حکمرانی می کند. اما محتوی !!!! هیچ !! و این مسئله را متفکران عالم می دانند. رسانه امروز قدرتها با نشانه روی و هدف قراردادن مغزها بویژه جوانان جوامع در حال توسعه و تحریک غرایز و وابستگیهای قومی و مذهبی، بدون هزینه و شلیک حتی یک گلوله، بازار محصولات جنسی و تسلیحات خود را بروی ایشان گشوده و در مدت کوتاهی ایشان را به خودشان مشغول نموده و به اهداف چپاولگری خود می رسد.

2- ریاکاری: بهره گیری از چهره های مطرح سینما، ورزش، سیاست و... در لباس سفیران به کشورهای تحت نفوذشان...

3- ایران هراسی، شیعه هراسی: ذلت بار ترین حربه ایشان که نشان از ضعف ایشان دارد. در عرصه فرهنگ و اخلاق نمی توانند رقابت کنند..پس به تهدید روی می آورند..

این مطلب ادامه خواهد داشت بلطف الهی....

جملاتی کاربردی در توسعه روستا...

جملاتی کاربردی در توسعه روستا...