دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توریست هایی که به دیزباد می آیند، چه نیازهایی دارند؟

اگر مسافری بخواهد به منطقه ای که عنوان توریستی دارد سفر کند، مطمئنا در پیش فرض خود باید در آن روستا امکانات خاصی وجود داشته باشد. این امکانات اگر چه بالاخص در ایران صد در صد وجود ندارد، اما آگاهی نسبت به آن سبب می شود که بدانیم در آینده به چه زیرساخت هایی نیازمند هستیم و اگر بخواهیم از دیزباد به عنوان روستای گردشگری منتفع شویم باید کم کم زمینه های تامین این زیرساخت ها را فراهم کنیم.

این موارد به ویژه برای نمایندگان مردم در شورای دیزباد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ما باید ارائه اطلاعاتی در اینترنت و سایر فضاهای اطلاع رسانی نظیر آژانس های سیاحتی و تورهایی که مجری سفر به دیزباد هستند منتشر کنیم. برخی از این اطلاعا در مورد مسیر است:

مسیر، مبدا، مقصد، فاصله به کیلومتر، زمان پیشنهادی سفر، مدت سفر، نوع دسترسی، تخمین زمان طی مسیر و ...

همچنین بایستی به برخی از جاذبه های پیرامونی دیزباد توجه کنیم و آنها را پیشتر به توریست معرفی نماییم. مطمئنا یک توریست زمان کمی دارد و دوست دارد که در این زمان محدود بتواند به مکان های بیشتر و بیشتری دسترسی داشته باشد و وجود این مکان ها و بهینه سازی آنها برای ورود گردشگر یکی از الزامات توریستی شدن منطقه است.

این جاذبه ها می توانند جاذبه های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و... باشند. برای دیزباد بالا برخی از این جاذبه ها عبارتند از:

1. روستای حصار (مشهد زیرزمینی نیشابور)

 2. شهر نیشابور

3. رباط فخر داود و...

و اما مهمترین بخش داستان معرفی دقیق جاذبه های مقصد است. ما در دیزبادمان چه چیزی برای توریست داریم؟ چه چیزی می توانیم به توریست بدهیم و او آن را در جای دیگری نمی بیند و یا کمتر به آن دسترسی دارد؟ این جاذبه ها نیز به انواع مختلف فرهنگی، طبیعی، تاریخی، اجتماعی و ... تقسیم بندی می شوند که در اینجا بدون رعایت این تقسیم بندی ها فهرست می شوند:


1.بافت تاریخی و معماری دیزباد

2. آسیاب آبی

3. بقایای قلعه اسماعیلی

4. جماعتخانه

5. مراسم نوحصار در جمعه آخر مرداد

6. اقلیت مذهبی شیعه امامی اسماعیلیه

7. قله قجغر

8. قله لوکه

9. بقایای مدرسه پرقدمت دیزباد بالا

10. رودخانه دیزباد

11. باغ های دیزباد

و...

زمانی که توریست به دیزباد می آید باید از تسهیلاتی برخوردار شود. امکاناتی که روستای گردشگری برای هر توریست مهیا می کند و کیفیت آن امکانات نشانگر قدرت جذب توریست است. اگر چه در مقابل این امکانات بایستی توریست هزینه بپردازد اما بسیار مهم است که این امکانات به صورت حرفه ای ارائه شود. برخی از امکاناتی که در روستا وجود ندارد باید در شهر تدارک دیده شود و قرار دادهایی میان آن موسسات و شرکت ها در شهر مجاور بسته شود تا توریست با کمترین مشکل روبرو شود:

1. هتل

2. هتل آپارتمان

3. میهمانپذیر (مسافرخانه)

4. متل

5. مرکز اسکان موقت

6. مجتمع بین راهی

برای این موارد می توان از مکان های نزدیک دیزباد استفاده کرد. چنانچه شرایط مساعد باشد می توان سازوکاری آماده کرد که برای مسافران مشهد و نیشابور در هتل ها و سایر مکان های اقامتی شرایط معرفی و بازاریابی را مهیا کرد. تا توریست بتواند دیزباد را به عنوان گزینه ای که می تواند یک روز خود را در آن سپری کند، بیابد. در طرف دیگر اشخاصی که در این زمینه کار می کنند می توانند با مهیا کردن سایر امکانات اسباب حضور این گردشگران را که در مشهد مقیم هستند برای یک گردش یک روزه به دیزباد فراهم کرده و مبالغی دریافت کنند. این چیزی است که در اکثر کشورهای دنیا مرسوم و متداول است.

امکانات دیگری نیز در دیزباد بایستی فراهم شود که عبارتند از:

1. اغذیه فروشی

2. رستوران

3. کبابی

این ها مواردی هستند که نیازمند سرمایه گزاری دولتی نیستند و خود اهالی ده می توانند در مکان های در دسترس این امکانات را فراهم کنند.

امکانات حمل و نقل برای مسافر نیز باید در نظر گرفته شوند:

1. ایستگاه راه آهن

2. فرودگاه

3. پایانه

4. تاکسی تلفنی

در طول مسیر نیز امکانات و تسهیلاتی مد نظر قرار گیرد:

1. پمپ گاز

2. پمپ بنزین

3. نمازخانه

4. بیمارستان

5. درمانگاه

6. فوریت پزشکی

7. سرویس بهداشتی

8. امداد خودرو

9. مرکز خرید

10. پلیس و کلانتری

11. فتر اطلاع رسانی

12. باجه خودپرداز

با این موارد می توان امیدوار بود که توریست به دیزباد بالا بیاید و ضمن بازدید از دیزباد بتوانیم از میوه های خوشمزه دیزباد به آنها بچشانیم. شاید هم توانستیم کالایی را به عنوان سوقات دیزباد معرفی کردیم و به آنها فروختیم.

هیات کوهنوردی شهرستان طرقبه شاندیز به دیزباد آمدند

مجتبی بزازان در سایت شیرآباد که متعلق به گروه کوهنوردی شهرستان طرقبه شاندیز می باشد، از صعود کوهنوردان این هیات خبر داد. این گزارش که با تصاویر بسیار زیبا و جذاب همراه شده است، به صعود از قجغر دیزباد می پردازد.

صعود از قجغر



ارتفاع قله:2891 متر


مکان: روستای دیزباد بالا


زمان برنامه: 91/7/14


طبق قرار قبلی صبح روز جمعه ساعت 5:30 از میدان صاحب الزمان طرقبه به وسیله ی یک دستگاه مینی بوس و یک وسیله ی شخصی حرکت شروع شد.در طول مسیر سرپرست برنامه آقای جمال چراغی از ویژگی های قله و دره های اطرافش مختصرا توضیحاتی دادند که بسیار مفید فایده بود برای دوستان.بعد از حدود یک ساعت و ربع به روستا رسیدیم و به سمت بالای روستا حرکت را شروع کردیم،بعد از حدود نیم ساعت برای صبحانه اتراق کردیم و طبق گفته ی سرپرست برنامه فقط  30دقیقه برای صرف صبحانه وقت بود. 

ادامه گزارش و تصاویر در ادامه مطلب

 

ادامه مطلب ...

یادداشت ویژه دکتر سعید صاحبکاران برای دیزباد بالا

دکتر سعید صاحبکاران که پیشتر در سایت رسمی خود اشاره ای به روستای دیزباد بالا کرده بود، در  یادداشتی ویژه به دیزباد بالا پرداخت. او در این یادداشت خطاب به دیزبادی ها نوشته است:

دیزباد برای همه ما مایه افتخار و مباهات است، طبیعت زیبا و بکر و مردمانی صبور و فرهیخته و توانا موجب شده تا این منطقه در ذهن همه اگاهان و دلسوختگان این دیار همچون نگینی درخشان، یاداورگذشته باشکوه و افتخارامیز ایران عزیزمان باشد. 

دیزباد در گذر زمان ابهت و عظمت و خاطرات خوش روزگاران را حفظ کرده و فرزندانش به هرکجا گام گذاشته اند نام نیکی از خود بجا گذاشته و همیشه سرامد کار و تحصیل و ... بوده اند. 
این منطقه زیبا و سرشار از مواهب الهی جای کار و تلاش بسیاری دارد و ظرفیتهای بسیاری در عرصه کشاورزی، دامداری و صنایع مرتبط و همچنین توریسم و گردشگری دارد، با وجود افراد پرتلاشی چون شما مطمئنم این دیار عزیز به جایگاه برتری در عرصه های مختلف دست خواهد یافت. 
من دیزباد و مردمان شریفش رادوست دارم و برای بهروزی انها دعا می کنم.
«دیزباد وطن ماست» ضمن تقدیر از دکتر سعید صاحبکاران برای این استاد فرهیخته ایرانی آرزوی موفقیت، صحت و سلامتی و عاقبت بخیری می کند.

دیزباد یکی از 40 روستای مورد مطالعه برای گردشگری در ایران بزرگ

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پورتال شبکه یکپاچه کتابخانه ها ی سازمان و پژوهشگاه، پرونده ای متشکل از 40 روستا در استان های مختلف کشور را که دارای جاذبه های گردشگری هستند، تشکیل داده است. این قسمت از پورتال فعلا خالی است، اما به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور بخش های مختلف آن نتایج بدست آمده از این مطالعه را نشان خواهد داد. اما نکته بسیار مهم این است که روستای دیزباد تنها روستایی است که در این فهرست ذیل نام استان خراسان رضوی مشاهده می شود. این موضوع البته در اخبار دیگری که در همین خصوص آمده بود، به گونه ای دیگر عنوان شده است. بدین صورت که روستای دیزباد بالا به همراه چند روستای دیگر در استان خراسان رضوی مورد مطالعه قرار می گیرند.

 

ادامه مطلب ...

روستای دیزباد بالا در لیست جاذبه های دیدنی نیشابور

احمد لگزیان در وبلاگ «ذهن خلاق» که به موضوعات علمی و فرهنگی اختصاص دارد، یادداشتی را به جاذبه های نیشابور اختصاص داده است. وی در انتهای این یادداشت گریزی به دیزباد بالا هم زده است:

جاذبه های گردشگری نیشابور را می توان به انواع ذیل تقسیم بندی کرد:

  1. آثار باستانی: که شامل آتشکده نیشابور (آذربرزین مهر)، تپه ترباباد، تپه های شادیاخ، محوطه باستانی خسرو آباد، دژباستانی بازه چنار، قلعه ی دختر دهنه ی حیدری، برج آسیاب، قلعه ی دمیر خان می شود.
  2. اماکن فرهنگی-تاریخی: شامل مسجدجامع، مدرسه ی گلشن، کاروان سرای شاه عباسی، بازار سرپوش، آب انبار، موزه ی خیام، قدمگاه رضوی، رباط قدمگاه، رباط خرو، رباط قلعه وزیر، ارگ اسحاق آباد، کاروانسرای شور یاب، مسجد چوبی می باشد.
  3. امام زاده ها وشخصیت های مذهبی: که شامل امام زاده محمد محروق و ابراهیم، امام زاده غریب، فضل بن شاذان، بی بی شطیطه، بی بی صالحه است. 
  4. آرامگاه بزرگان: که شامل ابو عثمان سعیدبن سلام مغربی، کمال الملک، خیام، عطار و یغما خشتمال نیشابوری می گردد. 
  5. دیدنی های طبیعی: مانند ییلاقات برفریز، رود، دربهشت، بوژان، خرو، درود، دیزباد، قدمگاه، گرینه، بار، چنگه بز، طاغان، درخت جوز، بقیع و...می باشد. هم چنین ازچشمه هایی مانند چشمه گرماب، چشمه خم ترکان و...قله های بینالود، شیرباد و... اردوگاه شهید رجایی می توان نام برد.