دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تحلیلی بر اسامی منتخب بوستان پیش تختگاه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- یکی از جدیدترین مسائلی که امروز در دیزباد مطرح است، بحث انتخاب نامی مناسب برای بوستان پیش تختگاه دیزباد است.


طرح ایجاد این بوستان در سال جاری با مصوبه ای در شورای اسلامی دیزباد داده شد و پس از تصویب، مقدمات کار برای درختکاری با همت دیزبادی ها اجرا شد.


بدین صورت که دیزبادی ها در چند جلسه برای کندن گودال و کاشت ناهال های توت و درختچه های سماق به دیزباد رفتند و اینک در انتظار باقی مراحل اجرای این طرح هستند.


همزمان با این برنامه ها انتخاب نامی مناسب برای این بوستان از طرف روابط عمومی شورای اسلام دیزباد مطرح شد و باعث شد نظرات مختلفی در این مورد ارائه شود که در این نوشتار برآنیم که نگاهی متفاوت به این مساله داشته باشیم.



1. گروهی معتقدند، این بوستان در محل «پیش تختگاه» قرار گرفته و بهتر است که این نام سنتی که از گذشته بر روی آن قرار داشته همچنان باقی بماند.


2.  از آنجا که در قسمتی از تاریخ آمده: «ناصر خسرو قبادیانی در مدت اقامت خود در نیشابور به دیزباد آمده و مدتی را در این دره امن به سر برده است» لذا عده ای معتقدند می توانیم آن را به نام «ناصر خسرو» نامگذاری کنیم. نامی که 80 سال پیش به مدرسه دیزباد اطلاق شده و اینک کسانی که در راس فعالیت های شورای دیزباد و شورای مشورتی و سایر قسمت ها هستند، همه دانش آموختگان «مدرسه ناصر خسرو دیزباد» هستند. همچنین برخی نیز در استدلال راه دیگری را پیموده اند و گفته اند که ناصر خسرو شخصیتی جهانی است و بدین جهت می توانیم اهمیت او را با توجه به حضور وی در این منطقه نشان دهیم.


3.گروهی می گویند بوستان توسط تمام دیزبادی ها ایجاد می شد و به همین دلیل می توان نام بوستان «اتحاد» را بر آن گذشت. در واقع این بوستان نمادی از اتحاد میان دیزبادی ها است. و ان شاء الله در سایه این اتحاد می توانیم گاه های بلندی را در مسیر توسعه دیزباد برداریم.


4. گروهی نیز می گویند نام «اسپیدوز» کهن ترین نام دیزباد است در حالی که بیشتر دیزبادی ها این نام را نشنیده اند. اگر این نام را بر روی بوستان بگذاریم، کهن ترین نام دیزباد برای همیشه بر سر زبان ها باقی خواهد ماند و از طرفی با معرفی این نام که قدمت آن به دوران حضور زردشتی ها در دیزباد بر می گردد، می توانیم تمدن خود را به رخ همگان بکشیم.


5. از آنجا که این بوستان در معیت قلعه باستانی به نام «قلعه منصور» از قلاع اسماعیلیه دوره حسن صباح واقع شده است برخی معتقدند که نام قلعه منصور با قرار گرفتن عنوان بوستان منصور بر روی این تفرجگاه می تواند وجه تسمیه مناسبی برای بوستان دیزباد باشد.


6. در پایین این بوستان، مزار «خاکی خراسانی دیزبادی»، شاعر، نویسنده و عارف دیزبادی قرار گرفته که موسس سنت نوحصار و یکی از برجسته ترین شخصت های دیزبادی است که سه الی چهار قرن پیش در دیزباد مکانت داشته است. لذا برخی معتقدند: با توجه به اینکه سنت نوحصار دیزباد، امروز یکی از مهمترین عوامل جذب توریست به دیزباد است و با توجه به اینکه هیچ شاعر و نویسنده دیزبادی به پایه خاکی نمی رسد نهادن نام او زنده کردن هویت فرهنگی دیزباد است. گفتنی است که دیوان خاکی اخیرا به همت آقای غیاث الدین میرشاهی (کسی که مقبره خاکی را مرمت کرد) و پروفسور مسعود میرشاهی به چاپ رسیده است.


7. عناوین «بهشت»، «کوهستان»، «منظریه»، «اندیشه و هنر»، «دوستانه» نیز از طرف دیزبادی ها پیشنهاد شده که برای آن دلیل موجهی وجود ندارد.


روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد، طی پیامی به دیزباد وطن ماست گفت: «با توجه به اینکه طرح و نقشه بوستان در دست تهیه است پیدا کردن نامی مناسب برای جلد کتابچه طرح ضروری است مطمئنا مشارکت هم ده دیاران محترم در این نامگذاری بسیار شایسته است و روابط عمومی شورا منتظر ارائه پیشنهادات یکایک دوستان صاحب نظر می باشد.»


با این شرایط به نظر شما کدام نام برای بوستان دیزباد مناسب تر است؟


لطفا در نظر سنجی شرکت کنید.


نظرات 9 + ارسال نظر
روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد بلا یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:48 ب.ظ

با توجه به اینکه طرح ونقشه بوستان در دست تهیه است پیدا کردن نامی مناسب برای جلد کتابچه طرح ضروری است مطمئنامشارکت هم ده دیاران محترم در این نامگذاری بسیار شایسته است و روابط عمومی شورامنتظر ارائه پیشنهادات یکایک دوستان صاحب نظر می باشد

حبیب دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:03 ق.ظ http://http://klickcinema.blogfa.com/

امشب هم گذشت .. شمع ها را خاموش می کنم .. امشب دومین شبی هست که دیگه تو نمیای .. نگاهم به ساعت هست . با خود فکر می کنم که چرا تو دیگه نمیای .. شماره تو را می گیرم ولی آن طرف کسی جواب نمیده .. امشب غذای مورد علاقه تو را درست کردم .. امشب به یاد تو عطر تو را در بدنم هست .. گذشت و گذشت .. میرم در خانه تو .. از دور صدای میاید و آن وقت هست که می فهم .. می فهم که چه شده .. تو دیگه نیستی .... دو روز منتظرت بودم .. دو روز می گفتم تو منو تنها گذاشتی دو روز با خودم می گفتم این هم وفادار نبود .. اما امروز کنار قبر تو ایستاده ام و به تو نگاه می کنم .. قلبم دیگه از جا درمی اد از رفتن تو ... آروم و بدون حرکت خوابیدی .. اشک در چشمانم حلقه می زنه و همون جا گریه ام می گیره ... سالها گذشت و هنوز روزهای پنج شنبه به تو سر می زنم و هر پنچ شنبه به تو نگاه می کنم و بعد از تو با کسی نبودم . کسی را تو قلبم جای ندادم و می خواستم وفادار باشم ... وفادار تا آخر عمر ..... هنوز نگات می کنم .... لبخندت .... صدایت ..... و هنوز توی گوشم هست و هنوز تو را دوس دارم و هنوز تو را دوس دارم و از ته قلبم می گم دوست دارم .... دوست دارم ...دوست دارم .... دوست دارم ..... دوست دارم .... دوست دارم .... دوست دارم .............. .

متشکرم.

karaj boy دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:03 ب.ظ http://m-ghaemi72.blogfa.com/

فیروزه (بزغان) وطن ماست...

ارشین سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:02 ق.ظ http://23869.blogfa.com

خدایا ، تو خود در کتابت فرمودی : بنده ی من ، تو گامی بردار ، من ده گام بر میدارم... خدایا ، ما همان یکـــــ قدم را هم نمیتوانیم برداریم ، خودت فرجـــــــش را نزدیکــــــ کن . . .

yasi سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ق.ظ http://www.vorodepesaranmamnoe.blogfa.com

نظر سنجی کو؟

سمت راست!

سرهنگ رکن الدین میرشاهی سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:19 ب.ظ

بوستان زبرخان دیزباد

فرشید سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:22 ب.ظ http://kelateh-bala.loxblog.com/

با سلام خدمت جناب آقای میرشاهی
من که دیزبادی نیستم ولی با توجه به مطالب شما فکر میکنم اگه بنام خاکی خراسانی باشه خیلی خوبه .چون بدین طریق بازدیدکنندگان غیر دیزبادی هم با این شاعر خوب آشنا میشن
البته نظر سنجی که نظر منو تایید نمیکنه

متشکرم.

مدرسه عشق سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:56 ب.ظ http://shahidshoja.blogfa.com/

سلام خسته نباشید از اینکه این همه به فکر روستای زیباتون هستید احسنت می گم.منو علاقه مند کردید حتما یه سر به روستاتون بزنم من با پیش تختگاه و یا اسپیدوز موافقم.موفق باشید.

از نظری که به دیزباد دارید سپاسگزارم

سلیم یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:08 ق.ظ

نام اسپیدوز و ناصر خسرو برای بوستان پیش تختگاه زیباترین و مناسبترین نام است، ما قلعه ای به نام منصور نداریم بلکه آن که نوشته اید قبر منصور است و او هم یک مسیونر مسیحی و دوره گرد بوده که به هوای یافتن گنج به دیزباد آمده که در یافتن گنج ناکام و در تبلیغ هم به دلیل روشنفکری دیزباد یان نتوانست جایی برای مسیحیت باز کند بنابراین این نام مترو ک است و شایسته بوستان مان نیست .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد