دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توسعه متوازن و پایدار دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- سال های پس حضور شوراهای اسلامی در دیزباد، برای دیزباد سال های خوبی بودند. به ویژه در دولت نهم و دهم که اعضای شورای سوم توانستند فعالیت های زیرساختی خوبی را برای دیزباد انجام دهند.

مهمترین این اقدامات بر مبنای اعلام دهیاری دیزباد عبارت بودند از:


1. جاده آسفالت دیزباد

2. آب لوله کشی دیزباد

3. تلفن همراه دیزباد

4. تلفن ثابت خانه های دیزباد


با ورود این امکانات که به ظاهر ترکش های زیادی برای دیزبادی ها داشته، شاهد دیزباد جدیدی هستیم. دیزبادی که به شدت در معرض حضور گردشگران (حضور افراد غیر متعارف و بیش از اندازه معمول) است. این به معنی تخریب منابع طبیعی و از میان رفتن آرامش دیزباد می باشد.

امروز دیزبادی ها خودشان نیز برای تخریب دیزباد پیش قدم شده اند و ساختن خانه هایی با معماری شهری، یعنی از بین بردن بافت با ارزش سنتی دیزباد و این یعنی نخستین گام برای تخریب دیزباد.



نکته دیگر که شورای اسلامی و دهیاری دیزباد را به شدت در دوره چهارم درگیر خود کرده است، ابعاد غیر عمرانی در دیزباد است. دیزباد امروز نیازمند توسعه در 4 بعد می باشد:


  1. توسعه اقتصادی
  2. توسعه فرهنگی
  3. توسعه اجتماعی
  4. توسعه پایدار

چیزی که شاید در کمتر روستایی در ایران به آن توجه شود این است که این چهار بعد توسعه باید به طور متوازن پیش روند. یعنی اگر فقط راه ساختیم و فرهنگ عبور و مرور نداشتیم. یا اگر نتوانستیم مشارکت اجتماعی و اقتصادی مردم را در اجرای پروژه های دیزباد جلب کنیم، قطعا شکست خورده ایم.

توسعه متوازن با مفهومی به نام آمایش سرزمین گره خورده است. همین سوالی که در حاشیه سایت «دیزباد وطن ماست» مطرح کرده ام: شما دوست دارید دیزباد را چگونه بشناسند؟

ما در اقتصاد مفهومی داریم به نام «هزینه فرصت» یعنی در زمینی که برنج کاشتیم، فرصت کاشت چغندر را از آن گرفته ایم. اگر دیزباد گردشگری باشد، شاید فرصت ایجاد یک فضای دنج را از آن بگیریم. یا شاید حتی باغداری آن را نابود کنیم.

آمایش سرزمین یعنی کدام ویژگی در دیزباد باید تقویت شود؟

پاسخ به این سوال بسیار اهمیت دارد. چراکه ما اگر بتوانیم پاسخ قطعی به این سوال بدهیم، برنامه ریزی هایمان ثمر بخش می شود و فعالیت های توسعه در دیزباد با سرعت و قوت بیشتری به پیش می رود. به خاطر داشته باشید که دیزباد گردشگری به معنای تمرکز بر روی گردشگری است و نه تخریب باغداری. فعالیت های باغداری به نحوی که وجود داشته اند ادامه می یابند اما تمرکز بر روی آنها نیست.


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد مددی چهارشنبه 25 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ق.ظ http://www.kateshamshiroliya.blogfa.com

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه ضیافت الله
و با تشکر از بازدید و اعلام نظرتون
بنده هم با تبادل لینک موافقم
شما باافتخار لینک شدید
لطفا ما را هم با نام ( روستای کته شمشیر علیا -فریمان)
لینک بفرمائید
با تشکر مددی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد