«دیزباد وطن ماست»- حمیدرضا گنجعلی یکی از آن افرادی است که در یکی دو هفته گذشته بیشترین حجم محتوا را برای ما ارسال کرده است.
در ابتدا لحن نوشتارش بدور از نزاکت و ادب بود و نوشته هایش را ویرایش کردیم، اما این بار کمی نرم تر و با ادبیات متناسب تری مطالب خودش را مطرح کرده است و به همین سبب هم اجازه دادیم که نظراتش منتشر شود و هم می خواهیم در این نوشتار به مباحث وی بپردازیم.
وی در پیامی برای سردبیر دیزباد وطن ماست نوشته است: «سلام. من به شما که در راستای پیشرفت دیزباد فعالیت می کنید پیشنهاد می کنم که از افراد مجرب و نسل جوان تحصیل کرده استفاده کنید. شورا به مشاورانی با افکار نو و پسندیده برای اینده نیاز دارد. بگذارید این افراد در میدان عمل خودشان دیزبادشان را بسازند. من با برنامه ی فوتبال دیزباد موافق بودم و هستم. در حال حاضر اگر چشمهایتان را باز کنید و به سادگی به نسل جوان بنگرید خیل کثیری از نسل جوان را می بینید که برای کسب آرامش به دخانیات پناه برده اند.»
گنجعلی می افزاید: «دیزباد روستایی با مردم باسواد و تحصیل کرده است که بیشترشان کارمند بوده اند اما امروز این مساله در حال تغییر است.» گنجعلی معتقد است که دیزبادی ها در دهه اخیر از سواد فاصله گرفته اند و می افزاید: «تا چند دهه دیگه سواد در دیزباد ریشه کن می شود.» وی در ادامه می خواهد که برای این مساله چاره اندیشی شود.
وی می گوید: «دیزباد آینده دیزبادی خالی ازسکنه و دور از فرهنگ خواهد بود و دیزباد آینده بدرد هیچکس نخواهد خورد.»
او می افزاید: «ما باید میراث گذشتگان را به آیندگان انتقال دهیم و نه اینکه بنشینیم و نظاره گر تاریکی باشیم.»
حمیدرضا گنجعلی می گوید: «خودمان باید دیزباد را بسازیم. دیزباد از هرگونه جناح سیاسی بدور است و به همین دلیل توانسته با سیری صعودی به پیشرفت خود ادامه دهد.»
وی در انتها می گوید: «پس بیاییم فکری اساسی کنیم. فکری که زود بازده باشد. بیاییم بجای اینکه تفکر مردم رو عوض کنیم راهی به آنها نشان دهینم تا خودشان مستقل برای خودشان فکر کنند.»
وی سخنان خود را با این جمله به پایان می رساند که: «آنها کاشتند و ما خوردیم ما دست به دست هم بکاریم تا آیندگان بخورند.»
«دیزباد وطن ماست»- سایت روستاهای شگفت انگیز گردشگری در یادداشتی در مورد دیزباد اطلاعات جامعی ارائه کرده است.
موقعیت و تاریخچه
روستای دیزباد علیا از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور، با مختصات جغرافیایی 59 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 6 دقیقه عرض شمالی، در 70 کیلومتری جنوب شرقی نیشابور و 90 کیلومتری مشهد قرار گرفته است. این روستا حدود یک قرن قدمت دارد.
این روستای ییلاقی در دامنه کوه استقرار یافته و از سطح دریا 1970 متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در زمستانها سرد و در تابستانها معتدل است.
مـردم روسـتای دیـز باد عـلیا به زبـان فـارسی با لهجه [مشابه لهجه] نیشابوری سخن میگویند. آنان مسلمان و پیرو مذهب اسماعیلیه و شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای دیزباد علیا 335 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385، به 700 نفر افزایش یافته است. این روستا از آبادیهای موسمی و ییلاقی است.
جمعیت دائمی آن را در فصل زمستان، پیرمردان و پیرزنان تشکیل میدهند. در فصل برداشت محصول بویژه در تابستان، جمعیت روستا به بیش از 3 هزار نفر افزایش مییابد.
فعالیت اصلی مردم روستای دیزبادعلیا باغداری است، که به دلیل شرایط مساعد اقلیمی رونق خاصی دارد. گروهی از مردم در امور خدماتی، زراعت و صنایع دستی اشتغال دارند.
گیلاس، هلو، زردآلو، گردو و بادام مهمترین محصولات باغی روستاست. گندم و جو نیز به شیوه آبی و دیم در روستا کشت میشود.
دامداری سنتی و محصولات دامی به طور محدود و به منظور مصرف داخلی تولید میشود.
روستای کوهپایهای دیزباد علیا بافت مسکونی نیمه متمرکزی دارد که به صورت زنجیرهای امتداد یافته است.
با توجه به موسمی بودن جمعیت ساکن در روستا، شکل خانهها به ویژه خانههایی که اخیراً ساخته شدهاند، از سبک ساختمانسازی شهری متأثر شده و به ندرت طویله و انبار علوفه در آن احداث میشود. در واحدهای مسکونی، انبارهای متعددی جهت نگهداری و ذخیره میوه وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی از گل، سنگ، خشت و چوب است. در ساخت خانههای جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر، تیرآهن و مانند آن نیز استفاده میشود.
جاذبه های گردشگری
استقرار روستا در شیب ملایم دامنه و در مسیر پیچ و تاب امتداد رودخانه و کوه، مناظر و جلوههای طبیعی منحصر به فردی پدید آورده است.
چشم انداز ارتفاعات، رودخانه و باغها به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار تماشایی است و گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب میکند.
رودخانه پر آب و دائمی دیزباد از حاشیه باغهای روستا عبور میکند. این رودخانه از ارتفاعات اطراف سر چشمه میگیرد و حواشی آن محل گذران اوقات فراغت گردشگران به خصوص در نیمه اول سال است.
باغهای انبوه و پربار میوه در حاشیه روستای دیزباد علیا گسترده شدهاند که در فصول مختلف سال بسیار دیدنی و جالب توجهاند.
ارتفاعات اطراف روستا فاقد پوشش جنگلی انبوه است، ولی در فصل بهار از انواع گلها و گیاهان دارویی مانند شاه تره، خاکشیر، گل ختمی و پرسیاوشان پوشیده میشود. این ارتفاعات سر سبز، چشم انداز زیبایی دارند و سبب تعدیل آب و هوای روستا در تابستان میشوند.
در این روستا یک خانقاه یا جماعت خانه، متعلق به پیروان مذهب اسماعیلی وجود دارد، که سالها پیش بازسازی شده است. مسجد و حسینیه شیعیان دوازده امامی نیز اخیراً بازسازی شده است.
در فاصله چند کیلومتری روستا و در میان ارتفاعات، محلی وجود دارد که بنا به روایتی قدمگاه امام علی و بنا بر روایتی دیگر، قدمگاه یکی از پیشوایان اسماعیلیه است. مردم روستا در آخرین جمعه مرداد ماه (یا یک روز خاص در فصل تابستان) به این مکان میروند و جشن نو حصار را در آنجا برگزار میکنند. قربانی کردن گوسفند و توزیع ناهار آماده بین خویشان از ویژگیهای این جشن است. مردم روستای دیزباد علیا همانند سایر مسلمانان در اعیاد مذهبی قربان، فطر، غدیر به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداری میپردازند. پیروان مذهب اسماعیلیه نیز، هرسال روز میلاد پیشوای خود را جشن میگیرند. از دیگر مراسم معمول مردم این روستا، میتوان به مراسم پیشواز سال نو، سیزده بدر، شب یلدا و چهارشنبه سوری اشاره کرد.
بهرهگیری از موسیقی محلی خراسانی همراه با نواختن سازهای محلی بویژه در مراسم عروسی مردم روستای دیزباد علیا رواج دارد.
پوشاک اغلب مردم روستای دیزباد علیا، پوشاک رایج در مناطق شهری است. استفاده از چادر معمول نیست و زنان عموماً با مانتو و شلوار، در معابر و مزارع رفت و آمد میکنند.
انواع آش و غذاهای گوشتی مانند انواع کباب و خورشت در روستا تهیه میشود. از غذاهای محلی روستای دیزباد علیا میتوان به انواع اشکنه، نان محلی و فطیر مسکه اشاره کرد.
دسترسی: روستای دیزباد علیا از طریق شهر نیشابور با جادهای آسفالت قابل دسترسی است.
«دیزباد وطن ماست»- نوحصار امسال دیزباد بسیار زیبا و دلپذیرتر از سال های گذشته و با حضور دیزبادی ها برگزار شد.
به گزارش دیزباد وطن ماست، در این برنامه از حضور غیر دیزبادی ها جلوگیری شده بود و صرفا دیزبادی ها و افرادی که وابسته به دیزبادی ها بودند شرکت داده شدند.
تیم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز طبق وعده شورای اسلامی در نوحصار حضور یافتند و خوشبختانه به جز یک مورد، هیچ اتفاقی برای کسی نیافتاد.
نوحصار امسال فضای نوحصار کاملا پاکسازی شد. کمتر جایی دیده می شد که زباله ها بر روی زمین ریخته شده باشند.
بنرهای شورای اسلامی دیزباد که هزینه های آن توسط مهندس کریمی پرداخت شده بود، در مسیر راه ها نصب شده بودند.
فضای شادمانی بر نوحصار امسال حکمفرما بود. در مراسم چشمه نیز سخنرانی علی میرشاهی (امام قلی) بر مساله اتحاد و انسجام دیزبادی ها تکیه داشت.
وی با اشاره به اهمیت سنت نوحصار برای دیزبادی ها برای آن سه اهمیت را برشمرد:
1. سنتی مذهبی و عرفانی
2. سنتی برای تندرستی و سلامتی از باب حضور در طبیعت و پیاده روی
3. سنتی برای ایجاد اتحاد و انسجام میان دیزبادی ها
در این مراسم با شکوه همانند همیشه خیل کثیری از دیزبادی های خارج از کشور نیز حضور یافتند.
گفتنی است در شب قبل از نوحصار نیز بازی تیم های برادران و امپراطور در ضربات پنالتی به نفع امپراطور به پایان رسید.
گزارش تصویری از برخی از وقایع نوحصار تهیه شده است که در آینده منتشر می شود.
«دیزباد وطن ماست»- محمد رضا عباس زاده، معاون مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای- استان خراسان رضوی در تارنمای شخصی خود که با عنوان «توسعه پایدار روستایی» نامگذاری شده، منشوری را برای توسعه پایدار روستایی با «رویکرد ایجاد روستای آرمانی» ارائه کرده است.
اگر این موارد را مشاهده کنید به وضوح درخواهید یافت که دیزباد در چند ماه گذشته دقیقا در همین حوزه ها توسعه چشمگیری پیدا کرده است. توسعه ای که مرهون تلاش های دیزبادی ها و مدیریت قوی شوراها و دهیاری دیزباد است. من می توانم به شما بگویم که ما حتی در دیزباد از این منشور نیز فراتر عمل کرده ایم و از این بابت خداوند بزرگ را شاکریم.
«دیزباد وطن ماست»- سه روز پیش از مراسم نوحصار به بیدستان نوحصار رفتیم و شاهد بی رحمی تمام عیار برخی از اشخاص ناشناس بودیم که بیدستان زیبای نوحصار را بیرحمانه سوزانده بودند.
مساله اینجاست که درختان بید فقط هوا را مطبوع می کنند و هیچ میوه ای نمی دهند و همین دلیل باعث شده که برخی از مالکان بیدستان نوحصار در بازه نوحصار پوست درختان را ببرند و مغز درختان را آتش بزنند. در یک مورد نیز مشاهده کردیم که درخت بید سبز را بریده اند.
نمی دانم که آیا کسانی که این کار را کرده اند اخبار را نمی خوانند. آیا نمی دانند که امروز شورای اسلامی دیزباد و دهیاری چقدر تلاش می کنند تا نهال هایی را برای سرسبزی بیشتر بوستان پیشتختگاه بکارند. آن وقت بیدستان دیزباد که هوای مطبوع و سایه ای خنک را برای مردم دیزباد به ارمغان می آورد باید سوزانده شوند و جای آنها درختان گردو کاشته شوند.
درختان گردویی که محصولش هر کیلو 40 الی 50 هزار تومان فروخته می شوند قطعا از نظر نفع مادی و عقلانی باید جایگزین درختان بید شوند. اما سنت نوحصار چه؟ اما محیط زیست چه؟ اما هوای مطبوع و خنک نوحصار چه؟
من گزارش تصویری را از این بی رحمی تمام عیار تهیه کرده ام. دیزبادی ها نگاه کنند که با این موجودات بی زبان چه کرده اند.
گزارش تصویری را در ادامه مطلب ببینید. در صورت باز نشدن تصاویر از کلید F5 یا Refresh استفاده کنید.
ادامه مطلب ...