دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

شناساندن مشاهیر دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- فرهنگ دیزباد از دانش مشاهیر آن سیراب می شود، دانشی که در مردم دیزباد معرفت و بینشی متفاوت ایجاد کرده است.

این دانش راهنمای مردم دیزباد است و اگرچه شاید هیچ ارجاع مستقیمی نتوان در عمل کرد مردم دیزباد به این مشاهیر داد، اما وقتی به عنوان یک نفر از خارج از دیزباد وارد دیزباد می شوید، این تفاوت را در نگاه مردم احساس می کنید.

توصیه می کنم وقتی به دیزباد می روید، بیشتر از آنکه خود را با طبیعت دیزباد سرگرم کنید، با مردم آن گفتگو کنید. دیزبادی ها علاقه زیادی به توضیح دادن دارند.

آنها فرهنگی پویا و بالنده دارند که در طول تاریخ و به ویژه در سه قرن اخیر بقایای آن موجود است و می توان گفت یک سر و گردن از آنچه در فضای عامه مردم می گذرد بالاترند.

این فراتر نگریستن به مسائل، اگرچه شاید مشکلاتی را نیز در سر راه آنها قرار داده است، اما مطلوب است. چراکه هرچه به جلوتر می رویم می بینیم که تصمیمات رهبران دیزبادی در امور مختلف تاثیرات معتنابهی بر کیفیت زندگی آنها گذاشته است.

امروز دیزباد برای معرفی خود نیاز به معرفی اعقاب مشهوری دارد که در فرهنگ دیزباد تاثیرگذار بوده اند و افکارشان هنوز نیز می تواند مایه تعالی فرهنگ دیزباد باشد.

امیدواریم که برنامه هایی برای ارائه نگاهی فرهنگی به تاریخ دیزباد در نظر گرفته شود. چراکه فرهنگ نقطه اتکای خوبی برای معرفی دیزباد است. نقطه ای که بدور از تعصبات می تواند واقعیاتی را معرفی کند که معتقدم می تواند الگویی برای همه هم میهنانمان باشد. 

همچنان که دیزباد و دیزبادی نیز در فرهنگ خود این فضا را برای گزینش بهترین ها فراهم آورده است و نگاه خود را از فرهنگ های بالنده بر نداشته است، دیگران نیز می توانند با نگاه به مشاهیر دیزباد این عمق را دریابند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد