دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

خانه سازی دیزباد بالا = تخریب ساختار ماسوله ای دیزباد!

«دیزباد بالا»، «دیزباد نیشابور»، «دیزباد علیا» یا به تعبیری «دیزباد مشهد»، روستایی با ساختار معماری روستایی منحصر به فرد در استان خراسان رضوی می باشد. این روستا که برخی آن را با نام ماسوله خراسان می خوانند، امروز به عنوان روستایی توریستی معرفی شده است. 

اما این تنها موضوعی است که قدمت 10 ساله دارد. در حدود 40 سال پیش دیزبادی ها همانند تمام روستائیان ایران شروع به خروج از روستایشان کردند و از آنجا که تحصیل کرده بودند، غالب آنها از این ایران خارج شدند و در کشورهای پیشرفته غربی نظیر ایالات متحده امریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، سوئد، نروژ، هلند، فنلاند و ... ساکن شدند.

باقی دیزبادی ها نیز به شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد و برخی نیز به نیشابور مهاجرت کردند. این جابجایی ها باعث توسعه دیزبادی ها و خرابی دیزباد شد. نهایتا این جریان تا پیش از دولت نهم و دهم ادامه داشت. تا اینکه دیزباد در دولت نهم به عنوان روستای توریستی معرفی شد و بار دیگر در مرکز توجه دیزبادی ها و سایرین قرار گرفت.

دیزبادی ها اینک توان این را داشتند تا در روستایشان سرمایه گذاری کنند و آپارتمان سازی و ویلا سازی در دیزباد باب شد.

این ساخت و سازها که بیشتر در بالا ده دیزباد صورت گرفت چهره روستا را از حالت سنتی خودش درآورد. اگر چه اقتضای شرایط امروز ساختن ساختمان های تمام اسکلت است، اما این ساخت وسازها باعث تخریب بافت سنتی روستای دیزباد می شود و یکی از جاذبه های توریستی آن را که همان ماسوله ای شکل بودن آن است از آن می گیرد.

خوشبختانه شوراهای دیزباد طی چند سال گذشته فعالیت های بیشماری برای توسعه دیزباد انجام داده اند، اما این سوال وجود دارد که آیا کاندیداهای جدید برنامه خاصی برای جلوگیری از تخریب بافت سنتی دیزباد دارند یا خیر؟

نظرات 1 + ارسال نظر
مهرای ساغشکی چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ http://mehray.blogsky.com

هماهنگیست سیمای یگانهٔ ما


و نیز همنوایی صدای میانهٔ ما


بسی اشتراک داریم و اندک افتراق


همدلیست سوی و برنامهٔ ما


ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد