دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد بالای نیشابور، مالک اولین شبکه برق خصوصی ایران

«دیزباد وطن ماست»- حدود 60 سال پیش و در حالی که هنوز بسیاری از روستاهای ایران از نعمت برق بی بهره بودند، اهالی دیزباد به صورت خودجوش به فکر راه اندازی شبکه برق روستا افتادند. دیزبادی های آن دوران ابتدا مولد برقی خریدند که با زغال سنگ کار می کرد و سپس دانش آموزان مستعد و معلم روستا را به کار گرفتند تا با سیم کشی دقیق، برق را به همه مناطق روستا برسانند و تمام خانه ها و کوچه و پس کوچه های روستا را روشن کنند. جالب این که سوخت این مولد از آن زمان تا امروز کاملا با همیاری مردم تامین می شود و دولت های گوناگون هم با مشاهده شبکه برق این روستا که شاید بتوان آن را اولین شبکه برق خصوصی کشور نامید، هیچ گاه کوچک ترین تلاشی برای اتصال دیزباد به شبکه برق سراسری نکرده اند. تنها تغییری هم که در طول این سال ها در شبکه برق روستا اتفاق افتاده، جابه جایی مولد برق زغال سنگی قدیمی با یک موتور برق بنزینی جدید است. 

    بنابراین برق از قدیم و با همت خود مردم در دیزباد جریان پیدا کرده، اما متاسفانه این روستا هنوز به شبکه گاز شهری متصل نشده است. محمود کردی، رئیس شورای اسلامی دیزباد بالا در این باره می گوید: مسئولان در دولت های مختلف همواره جمعیت پایین دیزباد را بهانه می کنند و می گویند گازکشی برای این روستا توجیه اقتصادی ندارد، اما به اعتقاد من، علت اصلی گازکشی نشدن دیزباد، مسیر کوهستانی و صعب العبور آن است، چراکه خط لوله گاز سال هاست به برخی روستاهای اطراف دیزباد که جمعیت پایین تری دارند، رسیده است. 



    به گفته او، وقتی مردم روستا با بهانه گیری های مسئولان دولتی مواجه شدند، تصمیم گرفتند با مشارکت یکدیگر، بخشی از هزینه گازرسانی را تامین و مشکل نداشتن توجیه اقتصادی را برای دولت حل کنند؛ بنابراین جمعی از اهالی دیزباد سال گذشته با هماهنگی کارشناسان اداره مهندسی شرکت گاز و با اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی استان، خط لوله ای به طول 5/5 کیلومتر از دیزباد تا روستای قاسم آباد کشیدند و منتظر مساعدت مسئولان شرکت گاز خراسان رضوی هستند تا در ماه های آینده دیزباد به شبکه گاز سراسری وصل شود. 

    در کنار گاز و برق، آب مصرفی منازل دیزباد هم با همت خود مردم روستا تامین شده و دیزبادی ها از سال ها پیش، آب قابل شرب دو چشمه اصلی روستا را با لوله کشی به خانه های خود رسانده اند. البته مشارکت های مردمی اهالی دیزباد به این موارد محدود نمی شود و بنا بر ادعای کردی، هزینه نصب آنتن تلویزیون دیجیتال، آنتن تلفن همراه و خدمات اینترنت پرسرعت در این روستا از محل درآمدهای مردمی شورای اسلامی دیزباد تامین شده و به این دلیل می توان گفت تقریبا همه زیرساخت های موجود در دیزباد بالا، با همدلی و همراهی اهالی آن فراهم شده است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد