دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد؛ روستایی که 100 درصد مردمش با سوادند

«دیزباد وطن ماست»- روزنامه جام جم در گزارش دیزباد می نویسد: همکاری گروهی اهالی دیزباد در تامین امکانات مورد نیاز روستا، سابقه ای چند ساله دارد. قدیمی ترین نمونه آن به سال 1312 و زمانی بازمی گردد که اجداد دیزبادی های امروز تصمیم گرفتند مانند شهرهای بزرگ ایران در روستایشان مدرسه داشته باشند. مردم دیزباد در آن زمان نامه ای به مسئولان وقت آموزش و پرورش استان نوشتند و از آنها تقاضا کردند مدرسه ای در روستایشان تاسیس کنند، اما مسئولان وقت به دلیل صرف نکردن بودجه ساخت مدرسه و پرداخت حقوق و هزینه رفت وآمد معلم برای یک روستای کوچک، از این کار سر باز زدند؛ بنابراین مردم دیزباد ابتدا با مشارکت یکدیگر ساختمان مدرسه را ساختند و سپس مجدد نامه ای به آموزش و پرورش نوشته و تاکید کردندتمام هزینه های معلم را هم قبول خواهند کرد و از آنها خواستند فقط یک معلم برای فرزندانشان بفرستند و به این ترتیب، اولین مدرسه دیزباد به صورتی کاملا مردمی و غیرانتفاعی آغاز به کار کرد.

    بنابراین مردم دیزباد از زمان های دور به تحصیل کردن بسیار اهمیت می دادند تا جایی که در سال 1351 دیگر هیچ بی سوادی در روستا باقی نمی ماند و تمامی دیزبادی ها، زن، مرد، دختر و پسر تا پایان دوره ابتدایی تحصیل می کنند. البته اینها را رئیس شورای روستا می گوید و ادامه می دهد: در آن زمان افرادی از سازمان یونسکو برای ثبت این موضوع به دیزباد آمدند و حتی روزنامه های سراسری وقت ایران هم با شگفتی از این اتفاق یاد کردند.

در این گزارش که بخش های دیگر آن را پیشتر مطالعه کردید و با تگ روزنامه جام جم می توانید مابقی آن را قرائت کنید به نظر می رسد روزنامه جام جم به دنبال راهی می گردد که بیان کند دولت از عهده رفع کلیه نیازهای مردم بر نمی آید و راهکار رفع مشکلات در ایجاد نهادهای مدنی است و این موضوع در کل مطالب دیده می شود. همواره دیزبادی ها در این گزارش به عنوان افرادی نشان داده شده اند که منویاتشان ابتدا از طریق دولت پیگیری شده و چون به نتیجه نرسیده اند خودشان دست بر زانو گرفته و راه را برای رسیدن به اهدافشان هموار کرده اند. 



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد